BVP2105 Sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- EmnekodeBVP2105
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet ‘Tiltaksarbeid i barnevernet’ må være bestått.
Innhold
I emnet inngår
- Sosialpedagogisk arbeid på barn og unges arenaer
- Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge på institusjon
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper, perspektiver og metodiske tilnærminger med gyldighet for sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- har kunnskap om barnevernfaglige virksomheters samfunnsoppdrag, faglige oppgaver og mandat
- har kunnskap om etisk teori og etisk refleksjon
- har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode og kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for ulike sosialpedagogisk og miljøterapeutisk modeller og tiltak
- har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid og forstås
- har kunnskap om hvordan vitenskapsteoretiske perspektiver har gyldighet for faglig skjønn, vurderinger og beslutninger
- har kjennskap til prosjektarbeid, faglig nytenking og innovasjonsprosesser
- har kunnskap om bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- har kunnskap om barn og unges rettigheter og om bruk av tvang i barneverninstitusjoner
- har kunnskap om hvordan risiko for uønskede hendelser kan vurderes, og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk i miljøterapeutisk arbeid
- har grunnleggende digital kompetanse med relevans for miljøterapeutisk arbeid
Studenten
- kan anvende faglige begreper og perspektiver til å redegjøre for situasjonsforståelse og begrunne handlingsalternativer, vurderinger og skjønnsutøving i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- kan finne fram til og anvende lover, forskrifter og andre aktuelle rettslige kilder for faglig mandat og oppgaveløsning i aktuelle virksomheter
- kan identifisere faglige dilemmaer og problemstillinger med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller
- behersker etisk refleksjon over situasjonsbeskrivelser fra praksisfeltet og egen rolle som fagperson i situasjonen
- kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse
- kan anvende faglig kunnskap om mangfold i seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i situasjonsforståelse og metodisk tilnærming
- kan planlegge, gjennomføre, observere og reflektere over samtale- og samhandlingssituasjoner i ulike sosialpedagogiske og miljøterapeutiske kontekster
- kan reflektere over hvordan barn og unges perspektiver på egen situasjon inngår i grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i ulike tiltak
- behersker forebyggende arbeid på barn og unges egne arenaer
- kan bruke aktiviteter i sosialpedagogiske og miljøterapeutiske tiltak
- kan anvende faglig kunnskap til å utvikle og forbedre praksis i gjennomføring av prosjektarbeid
- kan bruke digitale verktøy i gjennomføring av prosjektarbeid og framlegg
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid på en selvstendig måte med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
- framviser evne til etisk refleksjon med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
- framviser evne til refleksjon over seg selv som fagperson i framtidig yrkesrolle
- framviser forståelse for hvordan egen profesjonskunnskap og yrkesrolle kan bidra til faglig oppgaveløsning i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- kan dokumentere og presentere faglig begrunnede argumenter og vurderinger muntlig og skriftlig
- kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere faglige arbeidsprosesser både individuelt og i gruppe.
- viser innsikt i hva det innebærer å anerkjenne barn som subjekter og aktører i eget liv i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier.
Forelesninger, seminarer, oppgavebesvarelser, prosjektarbeid, veiledning og selvstudier. Studentaktive læringsformer, med fokus på å fremme kommunikasjon- og samhandlingsferdigheter, vektlegges.
Ferdighetsrettet læringsaktivitet
- Kommunikasjon- og samhandlingsøvinger med tema ‘Snakke med barn’
- Prosjektarbeid med tema ‘Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid’ med skriftlig prosjektdokumentasjon og muntlig/digitale presentasjoner
- Gruppearbeid med presentasjoner til tema ‘Miljøterapeutisk arbeid og barn og unges rettigheter’
- Fagseminar med individuelt framlegg for faglærer og medstudenter av utkast til skriftlig oppgave over tildelt tema. Alle framlegg på seminaret kommenteres og gis innspill til forbedring av faglærer og medstudenter.
Utarbeiding av fagtekster
- Skriftlig individuell oppgave om bruk av aktiviteter i barnevernfaglig arbeid
- Skriftlig gruppeoppgave i vitenskapsteori
- Skriftlig individuell oppgave i etikk
- Skriftlig individuell oppgave over tildelt tema – videreutviklet fra individuelt framlegg presentert på fagseminar.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell mappevurdering. Mappen består av 2 fagtekster som velges ut blant de 3 individuelle fagtekstene under obligatoriske krav. Emneansvarlig beslutter hvilke.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet