BVP2102 Undersøkelser og beslutninger i barnevernet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet ‘Teoretiske perspektiver for barnevernspedagogens yrkesutøvelse’ må være bestått.

Emnets innhold

I emnet inngår

  • Seminar om barnevernfaglig utredningsarbeid
  • Seminar om juss og barnevernfaglig rettsanvendelse 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver, begreper og modeller relatert til undersøkelses- og beslutningsarbeid i en barnevernssak
  • har bred kunnskap om omsorgssvikt
  • har kunnskap om samtaler med barn, unge og familier
  • har kunnskap om vurdering og forståelse av barnets beste, og barn, unge og familiers rettigheter
  • har kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet, og relevant juridisk metode, deriblant kunnskap om FN’s barnekonvensjon
  • har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere, ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen 
Ferdigheter

Studenten

  • behersker planmessig og systematisk teamarbeid i undersøkelses-  og beslutningsarbeid
  • kan anvende teoretiske begreper i undersøkelses- og beslutningsarbeid
  • kan reflektere over faglige valg, og utøve gode vurderinger, beslutninger og godt faglig skjønn
  • kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn, unge og deres familier i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan anvende juridisk metode til å løse juridiske problemstillinger i en barnevernssak
  • kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere
  • kan reflektere over utfordringer knyttet til rettssikkerhet og myndigheters bruk av makt
  • kan gjøre vurderinger av hensynet til barnets beste
  • kan gjøre vurderinger som ivaretar barn, unge og familiers rettigheter
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn i en barnevernssak
  • kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi for barnevernets beslutningsarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og evaluere undersøkelses- og beslutningsarbeid i en barnevernssak på en etisk og faglig forsvarlig måte
  • har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
Arbeids- og undervisningsformer

Seminarer med ferdighetsrettet undervisning, oppgavebesvarelser, forelesninger og selvstudier. Studentaktive læringsformer vektlegges.

Arbeidskrav
  • Nærvær (minimum 90% deltakelse) i seminarrekke med tilhørende skriftlig gruppeoppgave i barnevernsfaglig undersøkelsesarbeid
  • Nærvær (minimum 90% deltakelse) i seminarrekke med tilhørende skriftlig gruppeoppgave i barnevernrett
Vurdering

Mappeeksamen

I mappen inngår

  • Skriftlig gruppeoppgave i barnevernsfaglig undersøkelsesarbeid
  • Skriftlig gruppeoppgave i barnevernrett
  • Individuelt skriftlig refleksjonsnotat 

Vurdering gis i form av Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe/Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning