BVP1101 Barnevernspedagogen - introduksjon til yrkesrolle, teoretisk forankring og virksomhetsfelt

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Emnet gir en innføring i sentrale temaer for å forstå profesjon og yrkesfelt i en helhetlig sammenheng.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om studiets innhold, struktur og læringsformer
  • har kjennskap til hvordan sosialpedagogiske perspektiver har gyldighet for faget og for studiet
  • har kjennskap til barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere, ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
  • har kjennskap til forebyggende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
  • har kjennskap til egen profesjon, profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernfeltet
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over seg selv i framtidig rolle som barnevernspedagog
  • kan samhandle og samarbeide med andre studenter i ulike studiefellesskap
Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om barnevernspedagogutdanningen og profesjonsutøvelsen i historisk og nåtidig perspektiv
  • er aktiv deltaker i praksisfellesskapet i sitt studentkull 
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, oppgavebesvarelser og selvstudier. Arbeid i grupper er vektlagt gjennom hele emnet.

Obligatoriske aktiviteter
  • Nærvær (minimum 90% deltakelse) på storgruppesamlinger (omfang og innhold vil fremgå av undervisningsplanen)
  • Muntlige gruppeframlegg
  • Individuelle skriftlige arbeider med krav til korrekte kildehenvisninger
Eksamen

Mappevurdering.

I mappen inngår ett individuelt notat og en individuell fagtekst.

Vurderes til Bestått/Ikke bestått

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning