BUS1000 Bærekraftig utvikling i skolen
- EmnekodeBUS1000
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
Emnet gir studentene et helhetlig perspektiv på hvordan man kan ruste elever til ansvarlig og aktiv deltakelse for en mer bærekraftig fremtid. Det legger slik vekt på hvordan man underviser for bærekraftig utvikling, tverrfaglig, i en virkelighetsnær kontekst. Emnet legger vekt på å kunne videreutvikle egen praksis og/eller kollektiv praksis, som del av skoleutvikling.
Tema er:
- LK20 og kompetanser for en bærekraftig fremtid
- Utdanning for bærekraftig utvikling
- Tverrfaglig didaktikk
- Elevaktiv læring og elevmedvirkning
- Eksempler på tverrfaglige undervisningsopplegg for bærekraftig utvikling
- Samarbeid med lokalsamfunn i opplæringen
- Bærekraftig utvikling i profesjonsfellesskapet og som del av skoleutvikling (helskoletilnærming)
- Kobling til de andre tverrfaglige temaene i LK20
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten kan:
- Forklare ulike grader av tverrfaglighet
- Redegjøre for hensikten med, og prinsippene for utdanning for bærekraftig utvikling
- Beskrive helskoletilnærming og sammenligne det med andre former for undervisning om bærekraftig utvikling
- Kjenne til lokale, regionale, nasjonale og internasjonale styringsdokument relevant for bærekraftig utvikling i utdanning.
Studenten kan:
- Utforske, analysere og vurdere ulike praksiseksempler for å implementere i egen kontekst
- Designe undervisning for bærekraftig utvikling som er elevaktiv, tverrfaglig og virkelighetsnær, samt kritisk reflektere over det.
- Drøfte hvordan undervisning kan støtte utvikling av bærekraftkompetanser
Studenten kan:
- Anvende teori og erfaringer for å skape ny undervisningspraksis individuelt og kollektivt.
- Kritisk vurdere hvordan man kan integrere drift, kultur, lærerplan og lokalsamfunn i arbeid med bærekraftig utvikling i skolen.
- Drøfte skolens rolle i det å bidra til en mer bærekraftig fremtid. På personlig, lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå.
Emnet bruker omvendt klasserom som metodikk. Studentene setter seg inn i teori og pensum mellom samlinger gjennom selvstudium. Blant annet videoforelesninger vil være støtte i det arbeidet. Digitale samlinger vil benyttes til anvendelse, drøfting, refleksjon og problemløsning, med fokus på å binde teori og praksis sammen. Den fysiske samlingen vil ha fokus på å teste utforske og analysere praktiske eksempler på utdanning for bærekraftig utvikling. Arbeidskravene er refleksjon om eksisterende undervisningspraksis, samt strategi for videreutvikling.
- Nettbaserte og fysiske samlinger
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium og arbeidskrav
- Refleksjonsnotater
- Veiledning
- Bruk av læringsplattformen Canvas
- Bruk av andre digitale verktøy i undervisning og studentenes læringsarbeid
Arbeidskrav 1: Skriftlig forarbeid til semesteroppgave. Gruppe eller individuelt.
Arbeidskrav 2: Presentasjon av plan for videreutvikling av egen praksis. Individuelt, par eller grupper.
Oppmøtekrav 3: 70%
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell (2 - 5) |
|
Skriftlig semesteroppgave, individuelt eller i gruppe.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppen til ansvar for alt av innhold i besvarelsen, produktet eller presentasjonen.