BRA2006 Bacheloroppgave
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Absolutte forkunnskapskrav: Reiseliv og arrangement i et bærekraftsperspektiv (BRA1001), Attraksjons- og opplevelsesutvikling (BRA1002), Organisasjonsforståelse (RLT1006), Innføring i bedriftsøkonomi og regnskap (MLT1003), Markedsføring (RLT1007), Bærekraftig design (BRA1003) og Verdiskapende prosjektledelse (OLA1012).
Anbefalte forkunnskaper: Innføring i innovasjon og entreprenørskap (OLA1010), Strategi (BRA1004), Samfunnsøkonomi for reiseliv og arrangement (BRA1005), Digitalisering i reiseliv og arrangement (BRA1006) og Samfunnsvitenskapelig metode (RLT1004).
Studentene skal individuelt eller parvis skrive en bacheloroppgave over et faglig relevant tema. Oppgaven skal bygge på studentenes samlede læringsprosesser knyttet til teori og eventuelt erfaring med praksisfeltet. De skal i oppgaven vise at de har evne til å belyse yrkesrelaterte problemstillinger og anvende viten fra studiets kunnskapsområde. Oppgavene kan både være rent akademiske eller mer praktiskorienterte.
Emnet har fokus på sentrale problemstillinger og faglige perspektiver knyttet til bærekraftig reiselivs- og arrangementsledelse som et bredt og tverrfaglig felt.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har oppdatert og inngående kunnskap om relevante teorier og metoder knyttet til valgt problemstilling
- har bred kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til valgt tema/problemstilling
- forstår hva det innebærer å skrive en akademisk oppgave
- kan utvikle og opparbeide fordypningskompetanse innenfor selvvalgt tema
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt som strekker seg over tid i samsvar med veileder og i tråd med etiske retningslinjer for akademisk skriving
- kan utarbeide en akademisk og faglig problemstilling innenfor et tema
- kan utarbeide en prosjektskisse
- kan finne, velge ut og anvende relevant teori og analysere data og diskutere funn opp mot teori
- kan vurdere, velge ut og anvende hensiktsmessig(e) metode(r) for å finne svar på problemstillingen
- behersker skriveprosessen og akademiske skriveferdigheter
Studenten
- kan formidle sitt faglige bidrag i skriftlig form gjennom de formkrav som stilles til en vitenskapelig publikasjon
- kan utvikle selvstendig tenkning og problemløsning på et faglig og metodisk grunnlag
- behersker en strukturert og analytisk skriftlig framstilling av et faglig emne eller en problemstilling, samt at studenten har evnen til kritisk refleksjon
- kan utveksle synspunkter og erfaring med andre med bakgrunn innen sitt fagområde og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Oppstartsseminar om bacheloroppgaveskriving og veiledning innen gitte rammer underveis i prosessen.
- Oppstartsseminar med informasjon
- Prosjektskisse
- Seminar med presentasjon av problemstilling
- Minimum to veiledningstimer
Skriftlig innlevering i par. Oppgaven skal forsvares muntlig og karakteren kan justeres opp eller ned.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) | 1 Semester |
|
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MLT2005 Bacheloroppgave | 15 | ||
RLL2008 Bacheloroppgave | 15 |