BRA1006 Digitalisering i reiseliv og arrangement

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen 

Emnets innhold

Emnet gir studentene grunnleggende ferdigheter i hvordan digitalisering og teknologi kan benyttes, både i markedsføringsarbeidet og i tilrettelegging av opplevelser, slik at de kan fungere som bestillere av ulike digitale løsninger. 

Ved å gi studentene praktisk øvelse i å lage et digitalt produkt vil de få innsikt i produksjonsprosesser og tankemåter som ligger til grunn for ulike løsninger.  

Utover dette skal studentene være i stand til å gjennomføre analyser med fokus på brukervennlighet, kunne foreta valg i utforming av digitale produkter og kunne forholde seg til de etiske og juridiske sidene ved slike produksjoner. 

Studentene får kjennskap til kanaler og mediers egenart og hvordan de fungerer, samt hvordan jobbe med målgruppe og brukerinnsikt knyttet til ulike mediene. Kjennskap til bruk av digital formidling ved hjelp av film og bilder i reiseliv, opplevelser og arrangementer er sentralt. I emnet vektlegges hvordan en virksomhet skal kunne koble digitalisering opp mot sine strategier og planer og hvordan man kan skape et samspill mellom ulike medier og formidlingsformer for å skreddersy i sin budskapsformidling. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • kjenner til hvordan ulike digitale kanaler og medier fungerer
  • kjenner til forbrukerens bruk av digitale tjenester før under og etter et besøk, en reise eller en opplevelse
  • kjenner til ulike muligheter digitalisering gir en virksomhet i markedsføring, arrangement og opplevelsesdesign
  • kan gjøre rede for hvordan medieinnhold som tekst, lyd, bilde og video kan brukes i virksomhetens digitale kanaler
  • kan gjøre rede for hvordan digitale tjenester kan brukes både i formidling og dialog
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere digitale muligheter i bedriftens strategi og markedsplaner
  • kan identifisere målgrupper og mål for digitale produkter og tjenester  
  • kan planlegge, iverksette og evaluere digitale formidlings- og kommunikasjonstiltak i reiseliv, opplevelser og arrangement 
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan vurdere etiske dilemmaer knyttet til digitalisering
  • kan diskutere hvordan digitalisering kan gi en merverdi for virksomheter innen reiseliv og arrangement
  • kjenner til og kan anvende relevant teori
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsing, prosjektarbeid og veiledning. 

Obligatoriske aktiviteter

Det blir gitt inntil 3 arbeidskrav i emnet hvorav ett arbeidskrav omfatter en produksjon i gruppe og muntlig fremføring knyttet til denne med medstudentevaluering.

Eksamen

Semesteroppgave. Skriftlig semesteroppgave i grupper på 3-4 studenter i form av oppgave som blir oppgitt tidlig i semesteret og med innleveringsfrist mot slutten av semesteret. 

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (3 - 4)
1 Semester
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring