BRA1004 Strategi

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: RLT1007 Markedsføring eller tilsvarende

Emnets innhold

Dette emnet gir en innføring i strategisk teori, strategiske analyser og strategiske beslutninger som tar sikte på å øke virksomheters evne til å skape, levere og kapre verdi, med spesiell vekt på forretningsmodeller og rammebetingelser for reiseliv, arrangement, samt tjenesteorienterte virksomheter generelt. Det vil legges vekt på små og mellomstore bedrifter innen reiseliv og arrangement. Strategisk planlegging og posisjonering er også relevant for virksomheter som ikke er tradisjonelt profittsøkende. Det faglige innholdet og læringsaktivitetene reflekterer disse perspektivene, selv om mer universelle strategiske prinsipper og analyseverktøy vil bli benyttet. Raskere endringstakt, økede digitale muligheter og større dynamikk i markedene fordrer god innsikt i hvordan virksomheter skaper verdi, ofte i samhandling med andre virksomheter og interessenter. Etiske hensyn og bærekraftige løsninger fordrer innsikt i innovasjon og nye typer forretningsmodeller.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare fundamentale teorier, modeller og analytiske verktøy brukt i strategisk analyse
  • kan tolke relevant informasjon for å analysere virksomhetens omgivelser og utlede implikasjoner for posisjoneringsvalg
  • kjenner til forretningsmodeller og kan analysere virksomheters aktiviteter og verdiskaping
  • forstår grunnleggende analyse av ressursbehov og forstår hvordan ressurstilgang påvirker strategiske valg knyttet til ressursanskaffelse og utvikling
  • forstår hvordan hensyn til bærekraft og samfunnsansvar kan virke inn på strategiske valg og konkurransetilnærming
  • kan gjøre rede for strategi i dynamiske omgivelser og ha vært introdusert for nyere strategisk praksis og teori innen tjenestesektoren
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en grunnleggende strategisk analyse for en virksomhet
  • kan drøfte sammenhengen mellom strategi og andre økonomi- og ledelsesfag
  • kan innhente og anvende relevant informasjon fra varierte kilder for å belyse virksomhetens konkurransesituasjon og forhold i relevante bransjer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere etiske problemstillinger og vise til samfunnsansvar i forbindelse med virksomhetens strategiske beslutninger
  • kan samarbeide med andre i en strategiprosess og kommunisere resultatene på det til enhver tid gjeldende undervisningsspråk
  • kan delta i drøfting av strategisk analyse i en virksomhet, evaluere alternativer og gi anbefalinger om strategiske valg
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet benytter i hovedsak forelesninger, caseløsing, gruppearbeid og seminarer. 

Studentene forventes å jobbe med skriftlige og muntlige oppgaver individuelt og i grupper. 

Det brukes enkelte caseeksempler i undervisningen for å knytte teori og praksis. 

Obligatoriske aktiviteter

1-2 skriftlige, muntlige eller digitale arbeidskrav individuelt eller i gruppe.

Eksamen

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
ØKA1021 Strategy
7,5
3LED300 Strategi
7,5
KLED300 Strategi
7,5
SLED300 Strategi
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring