BOS3001 Tidlig arbeid med språk og tekst

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Språklig identitet i et flerkulturelt perspektiv 
  • Norsk som andrespråk 
  • Lese- og skriveutvikling for flerspråklige elever 
  • Tilpasset opplæring i et andrespråksperspektiv  
  • Sakprosa og skjønnlitteratur for barn i ulike sjangre og medier 
  • Lesing av digitale og sammensatte tekster
  • Skriving og skriveutvikling med digitale verktøy
  • Vurdering av lese- og skriveferdigheter

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til barns tekst- og språkmiljø
  • har inngående kunnskap om hvordan ulikheter i barns bakgrunn og forutsetninger har betydning for undervisning i lesing og skriving
  • har inngående kunnskap om språklig identitet, språkutvikling og språklæring
  • har inngående kunnskap om norsk som andrespråk og lese- og skriveopplæring for minoritetsspråklige barn  
  • har inngående kunnskap om et utvalg tekster for barn innen skjønnlitteratur og sakprosa, i ulike sjangre og medier, også i samisk oversettelse og i et flerkulturelt perspektiv 
  • har inngående kunnskap om litteraturformidling, litteraturdidaktikk og litterasitetpraksiser
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teoretisk kunnskap for å støtte alle barns språkutvikling i et inkluderende språkmiljø
  • kan legge til rette for lese- og skriveopplæring for barn med minoritetsspråklig bakgrunn og bruke kunnskap om tekst, språk og språkutvikling i opplæringen
  • kan gjennom formidling, lesing og samtaler barns litterære motivasjon, forståelse og opplevelse 
  • kan vurdere ulike medier og hjelpemidler for arbeid med barns språk- og tekstkompetanse
  • kan anvende avanserte fagkunnskaper til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i lesing og skriving for alle elever på 1.-4. trinn med særlig vekt på innholdselementene for emne 2  
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan man kan legge til rette for lese- og skriveopplæring, samt litteraturformidling og litteraturundervisning, i et andrespråks- og flerspråklighetsperspektiv, og gjøre greie for didaktiske valg 
  • kan reflektere over betydningen av språklig og kulturell identitet og samtale om mangfold i språk og tekst
  • kan initiere utviklingsarbeid knyttet til komplekse utfordringer i grunnleggende lese- og skriveopplæring
  • kan på avansert nivå reflektere over sammenhengen mellom profesjonsfaglig digital kompetanse og hvordan man kan arbeide med lese- og skriveutvikling
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i lesing og skriving
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform.  Sentralt i dette emnet er et individuelt prosjekt er studentene får erfaring med å fordype seg i et selvvalgt tema gjennom å planlegge og gjennomføre et FoU-prosjekt i egen barnehage/klasse.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes arbeid i skolen. Deltakerne får veiledning gjennom studieåret ved tilbakemelding på skriftlige arbeider og i andre former. Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis. 

Arbeidskrav
  • Et individuelt utviklingsarbeid ved egen arbeidsplass, eller ved en (annen) skole, som dokumenteres i en individuell rapport 
  • Muntlig gruppeframlegg
  • Deltakelse på inntil to nettseminarer som blir presisert i semesterplanene  
  • 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Todelt muntlig eksamen, hvor kandidaten først presenterer sitt utviklingsarbeid og dernest får spørsmål fra fagstoffet i emnet.  

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk