BIOING2900 Bacheloroppgave i bioingeniørfag
- EmnekodeBIOING2900
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
- Vitenskapsteori, forskningsmetode og etikk: 3 sp
- Medisinske laboratorieemner: 12 sp
Gjennom arbeidet skal studentene planlegge og gjennomføre et vitenskapelig forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning. I løpet av bacheloroppgaveperioden vil studentene samles til seminarer med ulike temaer som er relevante for gjennomføring av bacheloroppgaven. Prosjektet skal presenteres muntlig ved posterpresentasjon og som en avsluttende skriftlig rapport som tilfredsstiller kravene til vitenskapelig rapportering av resultater. Arbeidet kan skje enten i samarbeid med sykehuslaboratorier, bedrifter, eksternt forskningsmiljø etter i tilknytning til forskningsprosjekt ved HiNN. Oppgaven bestemmes i fellesskap av student, veileder/faglærer og eventuell ekstern veileder, og skal være relevant i forhold til studiet. Arbeidet skal gjennomføres i grupper.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsarbeid innen bioingeniørfaget
- kjenner til hvordan styrker og svakheter ved benyttede forskningsmetoder vurderes
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen bioingeniørfaget
- kjenner til relevant forskningsetikk relevant for forsknings- og utviklingsarbeid innen bioingeniørfaget
- har bred kunnskap om hvordan vurdere, drøfte og konkludere avgrensede problemstillinger
Studenten
- kan anvende relevante vitenskapelige metoder
- kan planlegge og gjennomføre en vitenskapelig undersøkelse knyttet til en gitt problemstilling
- kan innhente, kritisk vurdere og anvende relevant fagstoff i eget prosjektarbeid på en korrekt måte
- kan sammenfatte arbeidet i en avhandling som tilfredsstiller kravene til vitenskapelig rapportering av resultater
Studenten
- kan arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et bioingeniørfaglig prosjekt
- kan planlegge og foreta metodisk arbeid
- kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig
- viser en reflektert, etisk og miljømessige innsikt i sitt arbeid i tråd med relevante nasjonale retningslinjer
- kan foreta vitenskapelig vurdering
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
- seminarer
- veiledet prosjektarbeid i grupper
Praksis
Avhengig av oppgavetype (kvalitativt forskningsdesign versus kvantitativt)
- seminarer
- veiledet prosjektarbeid i grupper
Praksis
Avhengig av oppgavetype (kvalitativt forskningsdesign versus kvantitativt)
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) |
- skriftlig bacheloroppgave (på norsk eller engelsk) i gruppe på normalt 2-3 studenter, etter gitte kriterie. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studentene rett til å levere inn omarbeidet versjon av oppgaven én gang. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.