BIOING2310 Praksis, profesjon og yrkesutøvelse Del II

    • Emnekode
      BIOING2310
    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2028 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      ​​​​​​​ BIOING1108. Studenten må ha fullført minst 105 studiepoeng i løpet av det første og andre studieåret i Bachelor bioingeniørfag .

Emnets innhold

Praksis, profesjon og yrkesutøvelse del II omfatter totalt fire uker ekstern praksis i sykehuslaboratorier innen minst to ulike fagområder (medisinsk biokjemi, medisinsk mikrobiologi, patologi, transfusjonsmedisin), samt campusundervising innen IKT.

Ekstern praksis:

  • Deltakelse i det daglige laboratoriearbeidet i samarbeid med bioingeniører. Innhold og læringsutbytte konkretiseres for det enkelte praksissted
  • Erfare problemløsninger i forhold til pre-, post- og analytisk fase av laboratoriearbeidet ved å delta i yrkesfeltet 
  • Vurdere kvaliteten av laboratorieundersøkelser i forhold til kontroller og medisinsk sannsynlighet under veiledning av bioingeniører med relevant kompetanse. 
  • Utvikle bioingeniørfaglig identitet og yrkesutøvelse.  

IKT:

  • Hva informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) er og hvilken funksjon IKT har innenfor medisinske laboratorier og helsevesenet som helhet
  • Grunnleggende faguttrykk innenfor IKT og standardisering av begrepsbruk
  • Lover og regler om informasjonssikkerhet, datasikkerhet, pasientsikkerhet og personvern
  • Sammenhenger og organisering av IKT innenfor helsesektoren
  • Elektronisk pasientjournal
  • Laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter
  • Kunstig intelligens (AI) og mønstergjenkjenning

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om den medisinske laboratorietjenestens historie og tradisjoner, og kjenner til andre profesjoners roller i det norske helsevesenet med vekt på bioingeniørens rolle
  • har kunnskap om hvilken betydning laboratorievirksomheten på praksisstedet har i samfunnet og drøfte bioingeniørens yrkesrolle
  • har bred kunnskap om metoder, laboratorieutstyr og prinsipper for noen utvalgte analyser på praksisstedet
  • har bred kunnskap om behandling av biologisk materiale og hvilke forhold som påvirker analysesvar
  • har kunnskap om praksisplassens utarbeidelse av prosedyrer og kvalitetssikringssystemer.
  • har kunnskap om praksisplassens hygiene og smitteforskrifter
  • har kunnskap om praksisplassens faglige valg av laboratoriedrift som fremmer bærekraft og HMS
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid på praksisplass
  • har kunnskap om den overordnede, grunnleggende oppbyggingen og organiseringen av IKT ved medisinske laboratorier og innen helsevesenet som helhet
  • kjenner til ny og innovativ informasjonsteknologi og kunstig intelligens (AI), herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter
  • kan oppdatere sin kunnskap innen IKT
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende utvalgte analyseinstrumenter og laboratorieutstyr på praksisstedet, og vurdere utvalgte metoders muligheter, begrensninger og feilkilder
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp på praksisstedet
  • kan beherske prøvetaking og kommunikasjon med pasienter
  • kan beherske utvalgte teknikker og instrumenter for biomedisinske laboratorieanalyser
  • kan reflektere over egen og andres rolle i et tverrfaglig samarbeid
  • kan beherske grunnleggende begreper innen IKT, har digital kompetanse og kan anvende IKT-systemer i henhold til lover og regler om datasikkerhet og personvern.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre varierte bioingeniørfaglige arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, alene og i gruppe, og i tråd med etiske krav og gjeldene retningslinjer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer, og kan oppdatere sin kunnskap både gjennom informasjonsinnhenting, kontakt med fagmiljøet og yrkesfeltet. Videre skal studenten kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske, kvalitetsforbedrende og bærekraftige arbeidsprosesser
  • har innsikt i relevante yrkesetiske problemstillinger og kan identifisere, reflektere og håndtere disse i bioingeniørfaglig arbeid
  • kan formidle problemstillinger og løsninger, har relasjons- og kommunikasjonskompetanse for effektivt og forsvarlig samarbeid med kolleger
  • kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk individuelt og i grupper
  • kan formidle sentralt fagstoff innen IKT innen fagfeltet
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre aktører i helsevesenet om IKT- relaterte temaer
  • kan planlegge og gjennomføre varierte bioingeniørfaglige arbeidsoppgaver individuelt og i gruppe, i tråd med gjeldende lovverk, retningslinjer og etiske krav. 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Veiledning i bioingeniørfaglige arbeidsoppgaver i sykehuslaboratorier
  • Digitale læremidler
  • Prosjektarbeid
  • Seminar
  • Individuell skriftlig refleksjon over egen praksis
Obligatoriske aktiviteter
  • 90% oppmøte i praksis
  • Deltakelse på tre seminarer
  • Refleksjonsnotat etter praksis
  • Muntlig erfaringsutveksling
  • Aktiv deltagelse i gruppearbeid

 

Ikke godkjente skriftlige aktiviteter kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering én (1) gang før ordinær eksamen. 

Dersom praksis vurderes til ikke bestått, har studenten adgang til ny praksisperiode ytterligere en gang. Ved ny praksis vil det stilles krav om at obligatoriske aktiviteter knyttet til praksis må gjennomføres på nytt.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Eksamen

* Dersom praksis vurderes til ikke bestått, har studenten adgang til ny praksisperiode ytterligere en gang. Ved ny praksis kan det stilles krav om at obligatoriske aktiviteter knyttet til praksis må gjennomføres på nytt.

Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for bioteknologi
Fagområde
Bioingeniørutdanning (kun den 3-årige bioingeniørutdanningen)
Studieprogram
Bachelor i bioingeniørfag
Emnenivå
Tredjeårsemner, nivå III (300-LN)