BIOING2309 Molekylærgenetikk og diagnostikk

    • Emnekode
      BIOING2309
    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2028 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenten må ha fullført minst 105 studiepoeng i løpet av det første og andre studieåret i Bachelor bioingeniørfag.

Emnets innhold

Molekylærgenetikk og diagnostikk består av teori innen avansert molekylærbiologi tilknyttet genregulering og uttrykk, den molekylære basisen for somatisk og germline mutasjoner, epigenetiske fenomen (også transgenerasjonell) og laboratoriegenetikk. Innen laboratoriegenetikk utføres genetiske analyser for diagnostikk og vurdering av sykdomsrisiko.  Emnet inkluderer:

  • Grunnleggende begreper som genetisk og allelisk heterogenitet, ekspressivitet, penetranse, genetisk syndrom og sekvens

Ggrunnleggende genetiske og epigenetiske årsaker til et utvalg av

    • vanlige, multifaktoriale sykdommer
    • arvelige sykdommer (kreft, nevrologiske tilstander, øyelidelser, muskel- eller stoffskiftesykdommer, cystisk fibrose, fragil X, diGeorges’, Prader-Willis, Angelmans syndrom)
    • sykdommer forårsaket av somatisk mutasjoner (kreft) 
  • Genetisk screening av nyfødte (nyfødtscreening) som obligatorisk tilbud i Norge
  • Laboratorieteknologi for genetiske undersøkelser for medfødt/arvelig sykdom, samt sykdommer som skyldes somatisk mutasjon, inkludert:
    • Kopitallsanalyser: G-bånd-analyse/karyotyping, SNP array-analyse, QF-PCR,  matrise-basert genomisk kopitallsundersøkelse, som for eksempel Single Nucleotide Polymorphism (SNP) array analyse, eller array-Comparative Genome Hybridisation (CGH)), MLPA - Multiplex Ligation-dependent Probe Amplification Analysis
    • Sekvensanalyser: Next Generation Sequencing (= Massively Parallel Sequencing = High Throughput Sequencing), dypsekvensering, helgenomsekvensering av pasienter (kommer snart), amplikonsekvensering og eksempler på amplikonpaneler 
  • Kort om bioteknologilovens regulering av genetiske undersøkelser
  • Kort om genetisk veiledning ved genetisk sykdom og gentesting

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teori innen avansert molekylærbiologi tilknyttet genregulering og uttrykk, den molekylære basisen for somatisk og germline mutasjoner, epigenetiske fenomen (også transgenerasjonell)
  • har kunnskap om hvordan kromosom analyseres og undersøkes som et ledd i diagnostikk, oppfølging og behandling av sykdom
  • har kunnskap om hvordan gener analyseres og undersøkes som et ledd i diagnostikk, oppfølging og behandling av sykdom
  • har kunnskap om metoder og laboratorieutstyr innen genetisk diagnostikk
  • har kunnskap om riktig behandling av ulike typer human biologisk prøvemateriale for klinisk genetisk utredning
  • kjenner til vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsaktivitet innen medisinsk genetikk.
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende digital kompetanse, molekylærgenetisk, statistisk og laboratorieteknisk kunnskap til å kvalitetssikre og vurdere analyseresultatets sannsynlighet og pålitelighet. Videre skal kandidaten kunne vurdere interne og eksterne kvalitetskontrollresultater
  • kan beherske bioingeniørfaglig terminologi
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i screeningprosedyrer, diagnostiske kriterier og kvalitetssikringstiltak innen molekylærgenetisk diagnostikk
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
  • kan formidle sentralt fagstoff innen molekylærgenetisk diagnostikk som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet molekylærgenetisk diagnostikk og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser innen utvalgte deler av molekylærgenetisk diagnostikk
  • kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap (muntlig og/eller skriftlig) på norsk
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid med presentasjon i plenum
Obligatoriske aktiviteter
  • En gruppevis skriftlig innlevering
  • En muntlig presentasjon i plenum

 

Ikke godkjente skriftlige obligatorisk aktivitet kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering én (1) gang før ordinær eksamen.

Ved godkjent fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter, gjøres det en vurdering av emneansvarlig om det er mulig å ta igjen manglende aktiviteter.

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldig til og med påfølgende studieår.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Time(r)
  • Ingen
100
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for bioteknologi
Fagområde
Bioingeniørutdanning (kun den 3-årige bioingeniørutdanningen)
Studieprogram
Bachelor i bioingeniørfag
Emnenivå
Tredjeårsemner, nivå III (300-LN)