BIOING2201 Medisinsk biokjemi, hematologi og hemostase

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Alle emner i 1. studieår (BIOING1101, BIOING1102, BIOING1103, BIOING1100, BIOING1104, BIOING1105 og BIOING1106) og emnet BIOING1203 Biomedisinske analysemetoder må være beståt

Emnets innhold

Medisinsk biokjemi

  • kroppens normale biokjemiske prosesser og sykdomsfremkalte endringer i blod og vev
  • bruk av fysikalske, kjemiske, enzymatiske, immunologiske og genteknologiske metoder på ulike typer humanbiologisk prøvemateriale
  • utregning av analyseresultater
  • farmakologiske analyser i forbindelse med terapikontroll, forgiftninger og misbruksdiagnostikk
  • godkjenningsordninger for medisinsk laboratorievirksomhet
  • utvalgte nukleærmedisinske undersøkelser
  • strålevern

Hematologi

  • hematopoesen og blodcellers funksjon og morfologi
  • blodutstryk, May-Grünwald-Giemsa farging med vurdering og differensialtelling
  • automatiserte celletellere (Sysmex, ADVIA, Cell-Dyn) og flowcytometri
  • sykdomslære som anemi og proliferative sykdommer/leukemi

Hemostase

  • primær og sekundær hemostase og fibrinolyse
  • hemostase undersøkelser som PT-INR, APTT, Fibrinogen og D-dimer
  • sykdomslære som trombose og hemofili

Felles

  • venøs og kapillær prøvetaking
  • kvalitetssikring av analyseresultat – vurdering av riktighet, variasjon, presisjon og standardavvik
  • preanalytiske forhold
  • vurdering av normale og patologiske analyseresultat
  • bærekraft og HMS; tilstrebe å velge materialer, utstyr og prosedyrer som reduserer ressursbruken uten å kompromittere kvaliteten
  • risikovurdering, avvikshåndtering
  • mellomvareløsninger; elektronisk informasjonssystem mellom analyseinstrumenter og laboratorieinformasjonssystemer (LIS) eller elektronisk pasientjournal
  • laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter
  • veilede helsepersonell i forbindelse med prøvetaking og pasientnær analysering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sykdomsforandringer i celler, vev, organer og organsystemer
  • har bred kunnskap om hvordan celler og analytter analyseres og undersøkes som et ledd i diagnostikk, oppfølging og behandling av sykdom
  • har bred kunnskap om metoder, laboratorieutstyr og bioingeniørfaglige oppgaver innen medisinsk biokjemi, hematologi og koagulasjon, samt kunnskap innen farmakologi og nukleærmedisin
  • har bred kunnskap om analyseresultaters pålitelighet utfra kunnskaper i medisinsk laboratorieteknologi og statistikk, forståelse av metoders muligheter, begrensninger og feilkilder utfra kunnskaper i laboratoriemedisin
  • har bred kunnskap om korrekt blodprøvetaking av voksne, barn og nyfødte og hvordan pre- og postanalytiske forhold påvirker analysesvar
  • har bred kunnskap om riktig behandling av og preanalytiske forhold til ulike typer humanbiologisk materiale
  • har kunnskap om prøvers gang gjennom laboratorium for medisinsk biokjemi, hvordan prøvene rekvireres og prøvesvarene formidles
  • har kunnskap om hvordan pasientnær analysering og selvtesting utføres og kvalitetssikres
  • har kunnskap om hvordan medisinske laboratorier bør driftes for å fremme bærekraft og HMS
  • kjenner til kvalitetsstyringssystemer, regler for HMS, sertifiserings- og akkrediteringsordninger som gjelder for medisinsk biokjemi og hematologi
  • kjenner til hvordan prosedyrer som benyttes i akkrediterte laboratorier for medisinsk biokjemi og hematologi utarbeides og revideres
  • kjenner til vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsaktivitet innen medisinsk biokjemi og hematologi
  • har kunnskap om veiledning, tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon med andre profesjoner om prøver, prøvetaking og prøveresultater til beste for pasienten
  • har kunnskap om barn og unge og kan sikre deres medvirkning og rettigheter i en prøvetakingssituasjon. Samt kjenner til hvordan man kan oppdage vold/omsorgssvikt og kjenner til at tjenesten har rutiner for å identifisere, følge opp og henvise mennesker med spesielle utfordringer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer videre
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes for biokjemiske, hematologiske og koagulasjonsanalyser
  • kan anvende bioingeniørfaglig kompetanse innen medisinsk biokjemi og hematologi slik at bestilling av prøver tolkes riktig med korrekt formidling av prøvesvar på norsk både skriftlig, muntlig og til rett tid
  • kan beherske gjeldende metoder for bioingeniørfaglig arbeid, arbeider strukturert og nøyaktig og følger gjeldende prosedyrer og forskrifter
  • kan beherske informasjonsteknologi og automasjonssystemer for biokjemiske, hematologiske og koagulasjonsanalyser
  • kan vurdere laboratorieteknisk arbeid fra prøvetaking til analysesvar foreligger, vurderer metoders muligheter, begrensninger og feilkilder
  • kan anvende digital kompetanse, medisinsk, statistisk og laboratoriemedisinsk kunnskap til å kvalitetssikre og vurdere analyseresultaters sannsynlighet og pålitelighet. Vurderer interne og eksterne kvalitetskontroller
  • kan beherske kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift, og under veiledning utføre blodprøvetaking av barn. Videre skal kandidaten bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten i prøvetakingssituasjonen
  • kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid som gjelder prøvebestilling og svarformidling
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette
  • kan anvende faglig kunnskap til å utarbeide veiledere for pasienter i forbindelse med forberedelse til prøvetaking og prøvetaking hjemme og sørge for oversettelse til samisk og andre aktuelle språk
  • kan beherske bioingeniørfaglig terminologi
  • kan kommunisere med og veilede helsepersonell i forbindelse med prøvetaking og pasientnær analysering
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt og kompetanse innen medisinsk biokjemi og hematologi slik at bestilling av prøver tolkes riktig med korrekt formidling av prøvesvar på norsk både skriftlig, muntlig og til rett tid
  • har innsikt i bioingeniørfaget og viser faglig redelighet og selvstendighet i sitt arbeid på laboratoriet, er pålitelig, overholder sikkerhetsregler og har holdninger som fremmer nøyaktighet og orden, samt møter pasienter med respekt og forståelse, og samarbeider med pasienter, kollegaer og annet helsepersonell
  • har innsikt i bioingeniørfaglige problemstillinger og kan ta begrunnende valg i tråd med kunnskapsbasert praksis, kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver relatert til intern og ekstern praksis, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • intern og ekstern praksis
  • medstudentveiledning
  • gruppearbeid

Praksis

  • intern praksis i form av sju-åtte dager laboratoriekurs
  • ekstern praksis i form av fire uker ekstern praksis på medisinsk biokjemi med koagulasjon og hematologi 

Dette er integrerte læringselementer som utgjør deler av emnet og det er krav om 100% tilstedeværelse.

Arbeidskrav
  • 90% tilstedeværelse i praktisk laboratoriearbeid
  • sju-åtte dager laboratoriekurs
  • 100% tilstedeværelse i medstudentveiledning (en dag)
  • 80% tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
  • en-tre laboratorierapporter etter gitte kriterier
  • godkjent praksis
Vurdering
  • 6 timers individuell skriftlig skoleeksamen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for bioteknologi