BIOING1108 Praksis, profesjon og yrkesutøvelse Del I
- EmnekodeBIOING1108
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
BIOING1103
Emnet består av to deler:
Del 1: Ekstern praksis
- Delta i daglig laboratoriearbeid i samarbeid med helsepersonell med konkretisert innhold
- Blodprøvetaking av voksne
- Kvalitetssikring, interne og eksterne kvalitetskontrollprogram
- Pna analyser, for eksempel; Hb, glukose, urinstix, CRP, INR, hurtigtester
- Vurdering av prøvesvar
- Basale smittevernrutiner, smittekjeden, aseptiske arbeidsprosedyrer
- Tverrprofesjonelt samarbeid
- Bærekraft på laboratoriet
- Ikt på legekontor
Del II: Profesjon og yrkesutøvelse
- Etikk og etisk vurdering
- Lagring av biologisk materiale i forskjellig type biobanker og lovverk knyttet til biobank virksomhet
- Kunnskapsbasert praksis
- Kilder og kildebruk
- Etiske teorier og dilemmaer
- Kommunikative utfordringer
- Profesjonell kommunikasjon
- Bærekraft og bærekraftig utvikling
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om den medisinske laboratorietjenestens historie og tradisjoner, og kjenner til andre profesjoners roller i det norske helsevesenet med vekt på bioingeniørens rolle
- har kunnskap om laboratoriets funksjon i primærhelsetjenesten
- har kunnskap om prosedyrer for PNA analyser, kvalitetssikring og kvalitetskontroll.
- har kunnskap om basale smittevernrutiner ved pasientkontakt
- har kunnskap om korrekt blodprøvetaking av voksne
- har kunnskap om hvordan analytiske, pre- og postanalytiske forhold påvirker analysesvar
- har kunnskap om riktig behandling av ulike typer humanbiologisk materiale
- har kunnskap om hvordan selvtesting utføres og kvalitetssikres
- har kunnskap om forsvarlig avfallshåndtering både med hensyn på smittefare og miljø
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- kjenner til vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsarbeid innen bioingeniørfaget
- har kunnskap om informasjonsstyring og bruken av teknologi og automasjonssystemer i tilknytning til PNA-analyseinstrumenter og deres anvendelse på legekontorer.
- har kunnskap om konsekvens- og risikovurdering samt etisk argumentasjon
- har kunnskap om utvalgte etiske teorier og modeller
- har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
- har kunnskap om bærekraft og bærekraftig utvikling
Studenten
- kan anvende kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift
- kan beherske kommunikasjon med pasienter og helsepersonell
- kan beherske laboratorieanalyser etter en gitt prosedyre
- kan beherske PNA instrumenter for laboratorieanalyser
- kan vurdere bruksområder, begrensninger og feilkilder for enkelte PNA instrumenter
- kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid
- kan søke etter og vurdere relevant forskningsbasert kunnskap.
- kan finne og beskrive etiske aspekter ved medisinske laboratorier og medisinsk bioteknologisk arbeid
- kan anvende modeller for systematisk etisk refleksjon
- kan identifisere etiske og kommunikative utfordringer i møter med ulike pasientgrupper og kolleger på sykehuset
- kan arbeide i team og reflektere over egen og andres rolle i samarbeidet
- kan reflektere over egne yrkesrelaterte handlinger
Studenten
- har innsikt i egen faglig utøvelse og bidra til tverrfaglig samarbeid
- kan planlegge og gjennomføre eget arbeid og tar imot veiledning
- kan utveksle synspunkter og erfaringer i et tverrprofesjonelt samarbeid
- har innsikt i gjeldende lover og forskrifter
- kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk individuelt og i grupper
- Veiledning i arbeidsoppgaver tilknyttet blodprøvetaking og bruk av PNA instrumenter
- Refleksjon over egen og andres praksis individuelt og skriftlig
- Forelesninger
- Diskusjoner, individuelt og i grupper
- Medstudentvurdering
- Case-basert læring
- Seminarer
- Semesteroppgaver
Praksis
Bioingeniørfaglig praksis i primærhelsetjenesten, poliklinikk ved medisinsk biokjemi eventuelt kommunehelsetjenesten. Praksisperioden går over en-tre uker.
Del 1: Ekstern praksis
- 90 % oppmøte i ekstern praksis
- 90 % deltakelse på to seminarer i forbindelse med ekstern praksis (før og etter)
- Praksisoppgave etter gitte kriterier
- Muntlig fremlegg i gruppe med individuell vurdering
- Godkjent praksisvurdering
Del 2: Profesjon og yrkesutøvelse
- 90 % deltakelse på fire seminarer med gruppediskusjon og case-basert læring
- Bibliotekets læringssti (kilder og kildebruk)
- En individuell skriftlig oppgave med IMRoD-struktur
Ved gruppearbeid står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.
Sluttvurdering i emnet forutsetter innlevert og godkjente aktiviteter.
Ikke godkjente skriftlige obligatorisk aktivitet kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering én (1) gang før ordinær eksamen.
Ved godkjent fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter, gjøres det en vurdering av emneansvarlig om det er mulig å ta igjen manglende aktiviteter.
Godkjente obligatoriske aktiviteter er normalt gyldige til og med påfølgende studieår.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|