BFA2900 Fordypning
- EmnekodeBFA2900
- Studiepoeng60
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Gjennomført og bestått Emne 1 og 2
Det siste studieåret skal hver enkelt student fordype seg i faget, både som selvstendig kunstner og fagperson innenfor egen spesialisering, og som kunstnerisk og kreativ bidragsyter til et felles prosjekt i samspill med andre. Året består av avanserte kurs og workshops tilpasset den enkelte spesialisering og en større bacheloroppgave.
Innholdet i bacheloroppgaven kan variere fra spesialisering til spesialisering, men hovedvekten er på en avgangsfilm laget i team bestående av 1 student fra hver spesialisering. For enkelte spesialiseringer vil dette strekke over hele skoleåret — typisk for regi og produsent som er involvert i alle filmens faser — mens for andre vil det bety intensivt arbeide i bestemte perioder og mulighet til å utvikle og gjennomføre et personlig fordypningsprosjekt som del av bacheloroppgaven.
Læringsutbytte
- har bred kunnskap om praksis, metoder, retninger, diskusjoner og verktøy innenfor egen spesialisering
- kjenner til kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor filmfeltet og egen spesialisering
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor filmfeltet og egen spesialisering
- har kunnskap om filmens historikk, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra kunstnerisk praksis- og utviklingsarbeid på problemstillinger knyttet til et konkret kunstnerisk prosjekt innenfor en bestemt sjanger og distribusjonsformat
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i praksis og i relasjon til andre og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til nasjonale og internasjonale praksiser og kan bruke dette i gjennomføring av et konkret prosjekt i samarbeid med andre spesialiseringer
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- har innsikt i de ulike etiske problemstillingene knyttet til filmproduksjon ut i fra eget faglig ståsted
- kan planlegge og gjennomføre et større teambaserte prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle kunnskap om sentrale faglige problemstillinger og løsninger, gjennom relevante uttrykksformer både i en arbeidssituasjon og i en refleksjon og evalyering
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagfeltet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- har kunnskap om nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor egen spesialisering og som er relevant til prosjektet
For både avgangsfilm og eventuelle fordypningsoppgaver kreves et betydelig forarbeid som viser at studenten(e) er klare til å gjennomføre det prosjektet de ønsker innenfor logistiske, økonomiske og sikkerhetsmessige rammer. Dette forarbeidet legges frem til kontroll både skriftlig og i møter med skolens faglige og tekniske personale.
Forarbeidet består av både dokumenter som viser hvordan studentene skal møte både logistiske og kreative utfordringer, samt intensjonserklæringer.
Utover det forventes det at studentene arbeider etter de arbeidsrutinene de har fått opplæring i og som viser at de er forberedt til å arbeide på et profesjonelt filmsett.
Avgangsfilmene og fordypningsoppgaver er selvstendige arbeid med minimalt av innholdsmessig veiledning fra Filmskolen. Samtidig kan skolen gripe inn dersom en eller flere studenter avviker fra de gitte rammene, men en slik inngripen vil ha som hensikt å sikre at alle teammedlemmene kan få gjennomført sin del av bacheloroppgaven.
For å gå opp til eksamen må studentene ha levert og fått godkjent alle dokumenter knyttet til forarbeidet, samt ha gjennomført arbeidet for egen spesialisering i forbindelse med avgangsfilmen og fordypningsoppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | Bestått - Ikke bestått |
|
Eksamen består av en samtale med en intern og ekstern sensor, som gjennomgår både teamets og den enkeltes arbeid på bacheloroppgaven basert på teamets intensjoner og den enkeltes intensjonserklæring. Refleksjonsevne vektlegges.
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.