BFA2005 Prosjektutvikling
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Fullført og bestått emne 1 og 2.
Emnet er hovedsakelig rettet mot spesialiseringer i Manus, Regi og Produsent, men kan også velges av andre spesialiseringer. Emnet omfatter undervisning og veiledning i prosjektuvikling i film og tv-drama, og studentene vil arbeide selvstendig og med veiledning for å utvikle egne prosjekt.
Et mulig utfall er at studentene utvikler prosjektene som skal gjennomføres som avgangsfilmen for bacheloroppgave i team.
Emnet kombineres med et av de andre 15 sp emnene i semester 5.
Læringsutbytte
- Har kunnskap om en bredde metoder og praksiser for prosjektutvikling
- Har god kunnskap om samarbeidsmetoder for prosjektutvikling i team med andre spesialiseringer
- Har god kunnskap om sjangere og distribusjonsformater innenfor film og serielle formater
- Kan gjøre begrunnede valg av metoder og praksiser i et prosjektutviklingssamarbeid ut ifra eget faglig ståsted
- Kan identifisere og anvende relevante verktøy fra egen spesialisering i møte med andre fagfunksjoner i prosjektutvikling
- Kan arbeide målrettet innenfor egen spesialisering og i samspill med andre og bidra til fremdrift av et kunstnerisk prosjekt opp mot en deadline
- Kan utforske mulighetene i et teamsamarbeid i en kunstnerisk prosess og bidra til at disse mulighetene forløses
- Kan levere et arbeid innenfor egen spesialisering som holder en god profesjonell og etisk standard
- Kan inngå i en faglig diskurs om sjangere og formater og de faglige, kunstneriske og etiske problemstillingene knyttet til dem
I dette emnet settes deltakerne sammen i team som skal gjennomgå en utviklingsprosess innenfor en selvvalgt sjanger og distribusjonsformat. Basert på sjanger og format vil teamet — med veiledning — sette opp en tilpasset fremdriftsplan og arbeidskrav som skal leveres. Faglærere vil, i dialog med studiets faglige ledelse, sette opp sjekkpunkter underveis.
Til eksamen skal alle studentene ha levert et personlig refleksjonsnotat, som, sammen med skriftlige prosjektbeskrivelser, treatments, manus og lignende, vurderes til bestått / ikke bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |