BFA2004 Faglig fordypning 15 sp
- EmnekodeBFA2004
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Gjennomført emne 2 «Utvikling» ved Den norske filmskolen med karakteren «bestått».
Faglig fordypning kombinerer undervisning og veiledning i spesialisering med enkelte praktiske øvelser både i spesialiseringen og tverrfaglig.
Emnet kombineres med et av de andre 15 sp emnene i semester 5.
Foreløpig liste over mulige spesialiseringsemner
- Manusforståelse og analyse for andre enn manusforfattere
- Idéutvikling under veiledning
- Arbeid i studio (foto, pd, +?)
- Produksjon av audiovisuelle kunstformer
- Mise-en-scene (regi, foto?)
- Fordypning i etterarbeid — lyd og klipp
- Fritt kunstnerisk prosjekt
- Casting og skuespillerinstruksjon
- Internasjonal coproduksjon workshop
Hver enkelt av disse må beskrives nærmere med tilpassede læringsutbytter basert på de generelle for emnet.
Læringsutbytte
- Har kunnskap om en bredde av teknikker og verktøy relevant for egen spesialisering
- Har bred kunnskap om egen spesialisering og hvordan den inngår i samspill med andre i et kunstnerisk prosjekt
- Kan tilegne seg ny kunnskap og vurdere relevansen av denne i arbeid med et kunstnerisk prosjekt
- Kan identifisere nødvendige ferdigheter for gjennomføring av et prosjekt og arbeide selvstendig for å opparbeide disse
- Kan anvende opparbeidet kunnskap og ferdigheter innenfor egen spesialisering i et teamarbeid med andre spesialiseringer
- Kan anvende verktøy knyttet til egen spesialisering til å vurdere utfordringene i et kunstnerisk prosjekt, og justere eget arbeid for å møte disse utfordringene
- Kan reflektere over konsekvensene av egne valg i et kunstnerisk prosjekt, og anvende resultat av disse konsekvensene til å bygge egen kompetanse
- Kan kommunisere godt med samarbeidspartnere og kolleger ut fra egen spesialisering, både i et pågående arbeid og i en evalueringssetting
- Kan utvikle et eget kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor gitte premisser, og presentere og diskutere resultatet av dette
- Kan forholde seg til etiske og juridiske vurderinger i arbeid med et kunstnerisk prosjekt
Dette emnet kjennetegnes i stor grad av praktisk arbeid under veiledning, både individuelt og i team.
I starten av emnet vil studenten sette opp egne arbeidskrav og utviklingsmål, samt intensjonserklæring, i samtale med faglærer og / eller veileder. Disse arbeidskravene vil kvalitetssikres av faglærer og faglig ledelse. Arbeidskravene samles fortløpende i en mappe.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | Bestått - Ikke bestått |
|
Det gjennomføres en muntlig eksaminering basert på studentens mappeinnleveringer hvor det vektlegges studentens kunstneriske og faglige utvikling med utgangspunkt i egne utviklingsmål og intensjonserklæring.
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.