BFA1000 Innsikt

    • Studiepoeng
      60
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet «Innsikt» skal gi studentene på Filmskolen innsikt i arbeidet som filmkunstner, filmskaper og filmforteller. Her introduseres studentene for både grunnleggende elementer av egen spesialisering (fagfunksjon), for filmens særegne estetikk og dramaturgi og for filmen som kollektiv kunstform hvor teamarbeide står i sentrum.

Emnet er delt opp i 3 delemner:

  1. Felles                                           — 15 sp
  2. Spesialisering                             — 30 sp
  3. Produksjonsøvelser i team        — 15 sp

Delemne Felles 1

I gjennomføringen av Felles 1 vil studentene få innføring i:

  • Norsk og internasjonal filmhistorie
  • Filmkunst og filmforståelse
  • Filmen i et samfunnsperspektiv
  • Etiske perspektiver — både som filmskaper og filmen i samfunnet
  • Norsk filmbransje
  • Bærekraft

Samlet omfang av klasseromsundervisning, visninger, workshops og eget arbeid utgjør 375-450 timer over et skoleår. Det forventes at perspektiver og læring fra delemnet kommer til syne i studentenes arbeid og refleksjoner i de to andre delemnene.

Delemne Spesialisering 1

Spesialiseringene er mer utfyllende beskrevet i Vedlegg 1: Spesialiseringer.

Hver spesialisering er delt opp i ulike fokusområder som beskriver hva studentene skal gjennom i eget fagfelt i løpet av bachelorstudiet.

I Spesialisering 1 vil studentene lære noen av de sentrale verktøyene og metodene som benyttes av eget fagfelt, og få praktiske øvelser som gir dem rom til å begynne utviklingen mot å bli en dyktig utøver. Videre skal studentene, gjennom både undervisning og øvelser, begynne å sette egen spesialisering i sammenheng med de andre i et filmteam.

I løpet av Spesialisering 1 vil studentene lære grunnleggende ferdigheter knyttet til eget fagfelt.

Samlet omfang av klasseromsundervisning, visninger, workshops og eget arbeid utgjør 750-900 timer over et skoleår. Det forventes at perspektiver og læring fra Spesialisering anvendes i studentenes arbeid og refleksjoner i de to andre delemnene.

Delemne Produksjonsøvelser i team 1

Produksjonsøvelser er et av de mest grunnleggende elementer i Filmskolens pedagogiske grunnlag, hvor studentene bringes sammen med alle andre spesialiseringer og får erfaring i samarbeid og skapelsesprosess i et team. Det er i produksjonsøvelser at læring fra de to andre delemnene settes i praksis under forhold som ligner det studentene vil møte i arbeidslivet etter endte studier.

Produksjonsøvelser tar forskjellige former, og er ikke nødvendigvis avsluttede filmproduksjoner. Øvelser tidlig i studieforløpet kan være veldig konsentrert, med bestemte læringsmål som er felles for alle linjer. Øvelsene i år 2 og 3 er mer omfattende, og gjenspeiler økte forventninger til studentenes ferdigheter, samarbeidsevner og selvstendighet.

I Produksjonsøvelser i team 1 arbeider studentene i øvelser hvor hensikten er alle skal lære det samme om film og filmproduksjon, og læringsutbytter er konsentrert rundt konkrete tema som, for eksempel, mise-en-scene, synsvinkel, utsnitt, farger, lyd, og lignende.

Samlet omfang av selvstendig og veiledet arbeid utgjør 375-450 timer over et skoleår. Det forventes at perspektiver og læring fra de andre delemnene anvendes og reflekteres rundt i dette delemnet.

Læringsutbytte

Kunnskap
  • har kunnskap om kunstnerisk praksis, metoder, retninger, diskusjoner og verktøy i norsk og internasjonal filmhistorie
  • har kunnskap om metoder, praksiser og verktøy innenfor egen spesialisering og for samarbeid med andre spesialiseringer
  • kjenner til etiske diskusjoner rundt filmen som kunst- og kulturuttrykk og dens samfunnsmessige påvirkningskraft
  • kjenner til kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor filmfeltet
  • kjenner til problemstillinger og diskusjoner rundt bærekraft i filmproduksjon
  • har kunnskap om fagområdets historikk, tradisjon, egenart og plass i samfunnet, hvor fagområdet omfatter både egen spesialisering og filmen som helhet.
Ferdigheter
  • kan anvende eksempler og referanser fra norsk og internasjonal filmhistorie i eget arbeid på grunnleggende nivå
  • kan anvende grunnleggende metoder, praksiser og verktøy fra egen spesialisering både i eget arbeid og i samarbeid med et team
  • kan reflektere over eget faglig arbeid og justere denne under veiledning
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i oppgaver og øvelser
Generell kompetanse
  • kan bruke referanser fra cinematiske verk til å skape uttrykk med eget særpreg
  • kan anvende relevante planleggingsmetoder og verktøy i eget arbeid og i samarbeid med andre, og kan reflektere over sammenheng mellom planlegging, samarbeid og resultat
  • kan reflektere over filmfaglige problemstillinger og løsninger
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagfeltet og gjennom dette få en økt forståelse for egen praksis.
  • utvikler kunnskap om nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor egen spesialisering
  • har innblikk i etiske og juridiske problemstillinger rundt bruk av referanser og inspirasjonskilder i eget arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer

Veldig mye undervisning og læring ved Den norske filmskolen skjer «på gulvet», hvor studentene forventes å delta aktivt i praktiske øvelser, workshops, seminarer, mm. Studieforløpet forutsetter at studentene opparbeider seg økende kompetanse gjennom kontinuerlig arbeid i felleskap med andre. I alle delemner finnes det team-baserte forløp og oppgaver, hvor studentene er avhengig av hverandre for å kunne lære og lykkes, og all undervisning er derfor obligatorisk.

I perioder vil det være meget intensive forløp, som kan både strekke seg over helger og medføre lengre arbeidsdager enn normalt.

Evaluering er en viktig del av skolens utdanning, og øvelser i spesialiseringen, i tverrfaglige settinger og produksjonsøvelser i team evalueres basert på de læringsmålene som er forhåndsdefinert for oppgaven samt studentenes egne intensjoner og refleksjoner.

Arbeidskrav

For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha gjennomført og levert alle obligatoriske arbeidskrav knyttet til delemnene, samt deltatt i evalueringer og visninger av disse. Videre må alle intensjonserklæringer, logger og refleksjoner være levert i tråd med krav til gjennomføring av den enkelte oppgave. Detaljer om hva dette innebærer vil tydeliggjøres i hver oppgavetekst.

Filmskoles pedagogikk bygger på praktisk arbeid i alle spesialiseringer, og vektlegger forbindelsen mellom erfaring og refleksjon både for den enkelte og gruppevis. Dette medfører at all undervisning og praktiske øvelser regnes som obligatorisk, da de inneholder elementer det ikke vil være mulig å tilegne seg på andre måter.

Vurdering

I løpet av emnet vil studenten ha levert en rekke obligatoriske arbeidskrav og disse arbeidene samles i en mappe som danner grunnlag for en muntlig eksaminering gjennomført ved slutten av semester 2. Arbeidskravene består av en kombinasjon av øvelser fra egen spesialisering og felles produksjonsøvelser. Hensikten med samtalen, i tillegg til en formativ vurdering, er å bevisstgjøre studenten på egen utvikling og områder som kan forbedres.

Eksamen sensureres av egen faglærer sammen med en faglærer fra en annen spesialisering.

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Den Norske Filmskolen