BAV4003 Perspektiver på barn, unge, familier og utsatte livssituasjoner

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold
  • Barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • Perspektiver på barn og unge
  • Barn og unges hverdagsliv
  • Utsatthet og marginalisering i kunnskapssamfunnet
  • Velferdsordninger for barn og familier
  • Barndommens historie

Læringsutbytte

                Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om sentrale begreper, teorier og perspektiver om barn og unges posisjon og deltakelse fra ulike fagfelt
  • Har inngående kunnskap og forståelse for ulike teoretiske perspektiver på barn og unges utvikling og sosialisering innenfor familie, barnehage, skole, medier og jevnaldermiljøer
  • Har avansert kunnskap om inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet
  • Har avansert kunnskap om teorier og perspektiver på betydningen av mangfold, kulturelle forskjeller og sosial ulikhet for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • Har avansert kunnskap om hvordan barn, ungdommer og familiers hverdagsliv, levekår, ulikhet og livserfaringer innvirker på deres liv og møte med hjelpeapparatet
Ferdigheter

Studenten

  • Kan kritisk drøfte teorier, begreper og perspektiver som har relevans i studier av barn og unge og familier
  • Kan analysere og dokumentere barns omsorgssituasjon i lys av barns utvikling, oppvekstforhold og familiens levekår
  • Kan analysere den tette forbindelsen mellom utviklingen av moderne velferdssamfunn og den økende institusjonaliseringen og profesjonaliseringen og hvilken betydning disse endringene har for oppvekst og familieliv
  • Kan analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller, sosial ulikhet, samt levekår og boforhold har for hjelpebehov hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan formidle og beherske ulike faglige perspektiver på barn og unge og anvende disse på analyser av barns oppvekstsvilkår i ulike institusjonelle praksisområder.
  • Kan forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiv og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i muntlig og skriftlig form
  • Kan anvende kunnskaper og ferdigheter om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Oppgaveskriving
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium
Arbeidskrav
  • To individuelle skriftlige arbeidskrav.
  • 75% deltagelse på undervisning og seminarer.
Vurdering

10 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen som vurderes med bokstavkarakterer A-F, der E er laveste karakter for bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning