BAV4002 Beslutninger og tiltak i barnevernet

    • Emnekode
      BAV4002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Barnets beste
  • Barnets rett til medvirkning
  • Forsvarlige beslutningsprosesser
  • Vitenskapsteoretiske, verdimessige og etiske grunnlagsforståelser
  • Faglige vurderinger, argumentasjon, beslutninger og skriftlig dokumentasjon
  • Etiske dilemmaer og refleksjoner
  • Etniske minoriteter.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har en vitenskapsbasert forståelse av det teoretiske og verdibaserte grunnlaget for gjennomføring av barnevernsfaglige beslutnings- og tiltaksprosesser.
  • Har avansert kunnskap om betydningen av barns rett til medvirkning
  • Har avansert kunnskap om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer som har betydning for barns velferd og oppvekstsvilkår
  • Har avansert kunnskap om modeller for gjennomføring av barnevernfaglige beslutningsprosesser
  • Har inngående kunnskap om familiebaserte, nettverksinvolverende og miljøterapeutiske metoder i tiltaksarbeid
  • Har reflektert kunnskap om betydningen av tverrfaglig samarbeid og reflektert kunnskap om betydningen av barns rett til medvirkning
  • Har avansert kunnskap om kulturelle og etniske forhold som har betydning for utrednings- og tiltaksarbeid i barnevernet
  • Har avansert juridisk kunnskap knyttet til utrednings- og tiltaksarbeid i barnevernet og prinsippene som barnevernretten bygger på
Ferdigheter

Studenten

  • Kan drøfte hvordan ulike faglige perspektiver påvirker problem- og løsningsforståelse i barnevernet
  • Kan vurdere motstridende informasjon i gjennomføring av barnevernfaglig arbeid og kan identifisere etiske dilemmaer knyttet til arbeidet
  • Kan gjøre skriftlig og muntlig rede for barnevernfaglige og juridiske vurderinger og beslutninger ut fra helhetlig rettskilebilde og juridisk metode
  • Kan bruke kunnskap og ferdigheter for å planlegge og anvende familiebaserte og miljøbaserte tiltak, samt følge opp fosterhjem og ettervernstiltak
  • Kan formidle faglige vurderinger og kan bidra til fagutvikling gjennom reflekterte og teoretisk forankrede vurderinger
Generell kompetanse

Studenten

  • Har etisk bevissthet i forhold til bruk av vitenskapelig kunnskap og metoder, og kompetanse i å reflektere over hvordan verdisyn, menneskesyn og kunnskapssyn gjenspeiles i praksis
  • Har en aktiv holdning til rettssikkerhet og maktkritikk
  • Har forståelse for betydningen av god kommunikasjon og samhandling i arbeidet med barn og deres familier
  • Kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i arbeidet for å styrke barns rett til omsorg og beskyttelse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer på campus og på nett
  • Oppgaveskriving
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium
Obligatoriske aktiviteter
  • Det er to individuelle skriftlige arbeidskrav.
  • 75% deltagelse på undervisning og seminar.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Individuell mappeeksamen hvor 2 oppgaver inngår i eksamensmappen. Mappen vurderes i sin helhet med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste karakter for bestått.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i barnevern
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)