BØK2001 Innovasjonsprosesser for bærekraft
- EmnekodeBØK2001
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedKongsvinger
- Forkunnskapskrav
GRESAF1000 Etikk, samfunnsansvar og bærekraftige forretningsmodeller eller tilsvarende. Anbefalte forkunnskaper: BØK1001 Miljøpsykologi - bærekraftig forbrukeratferd og BØK1003 Miljøpsykologi - ledelse av grønne organisasjonsendringer
Innovasjon og eksperimentering
- Ulike typer innovasjoner og innovasjonsprosesser
- Innovasjonsledelse og prosjektledelse
- Fordypning i forretningsmodellinnovasjon
- Forretningsmodelleksperimentering
Bærekraftsinnovasjon
- Særskilte trekk ved innovasjonsprosesser og –prosjekter for bærekraft
- Integrering av kunnskap fra tidligere kurs: Hvordan anvende bærekraftskompetanse til å styre bærekraftsinnovasjoner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om like typer innovasjoner og innovasjonsprosesser
- har kunnskap om sentrale problemstillinger innen innovasjonsledelse
- har kunnskap om verktøy for prosjektledelse av innovasjonsprosjekter, herunder eksperimentering som metode
- har kunnskap om særskilte utfordringer og muligheter knyttet til innovasjonsprosesser og –prosjekter innen bærekraft
Studenten
- kan identifisere om eller når det er hensiktsmessig å iverksette innovasjonsprosesser og –prosjekter for å øke bærekraften i en organisasjon
- kan planlegge innovasjonsprosesser og –prosjekter for å øke bærekraften i en organisasjon
- kan analysere pågående innovasjonsprosesser og –prosjekter som er iverksatt for å øke bærekraften i en organisasjon og rådgi om optimalisering av prosess/prosjekt
- kan lede innovasjonsprosesser og –prosjekter for å øke bærekraften i en organisasjon
- kan anvende eksperimenter som metode i innovasjonsprosesser
Studenten
- kan arbeide for å fremme og understøtte et mer bærekraftig næringsliv
- kan bistå med faglige råd og/eller lede arbeid med innovasjon for å øke bærekraften til en organisasjon
- kan samarbeide i team, samt legge til rette for slikt samarbeid, for å realisere gevinster fra innovasjonsarbeid
Undervisningen omfatter en kombinasjon av undervisningsmetoder hvor læringsressurser på høgskolens læringsplattform, oppaveløsing og samlinger utfyller hverandre i et helhetlig undervisningsopplegg.
På samlingene vil det være forelesninger, gruppe- og plenumsdiskusjoner, bedriftspresentasjoner, samt praktiske øvelser som er viktige for å oppnå emnets læringsutbytter. Emnet bygger på en prosesslæringstankegang der studentene arbeider med caseoppgaver og anvender nye teorier og modeller på samlingene. Praktiske øvelser er viktige for å oppnå emnets læringsutbytter. Deltakelse på samlingene er derfor obligatorisk.
- Obligatorisk frammøte i 75 % av emnets underviste timer (på samlinger).
- Ett skriftlig arbeidskrav, individuelt eller i gruppe på inntil fire studenter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 4) |
| 100% |
Skriftlig semesteroppgave i gruppe på inntil fire personer.
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innholdet i oppgaven.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.