BØK1005 Bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
- EmnekodeBØK1005
 - Studiepoeng7,5
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedKongsvinger
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: KREV100 Grunnleggende regnskap
 
- Regnskapets formål og kvalitative egenskaper ved brukernyttig regnskapsinformasjon
 - Regnskapspraksis og rapporteringskvalitet knyttet til bærekraft og samfunnsansvar
 - Regulering og håndheving
 - Revisjon/attestasjon av bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
 - Bruk av og etterspørsel etter bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
 - Norske versus internasjonale forhold
 - Relevante forskningsresultater og teoretiske rammeverk
 - Trender i rapporteringspraksis
 
Et kritisk perspektiv på regnskap vil gjennomsyre hvert av disse punktene.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om tradisjonelle og alternative formål med regnskap og rapportering, samt kvalitative egenskaper ved brukernyttig (formålstjenlig) regnskapsinformasjon
 - har kunnskap om lovkrav og standarder for bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering i Norge og internasjonalt
 - har kunnskap om (kvaliteten på) rapporteringspraksis vedrørende pålagt og frivillig bærekrafts-/samfunnsansvarsrapportering i Norge og internasjonalt
 - har kunnskap om virkningene av regulering og håndheving, samt andre faktorer som påvirker foretaks rapporteringsatferd
 - har kunnskap om etterspørsel og bruk av bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering, samt vesentlighet
 - har kjennskap til kilder/medier for bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
 
Studenten
- kan foreta enkle analyser av organisasjoners rapportering sammenholdt med faktisk status eller prestasjoner knyttet til bærekraft og samfunnsansvar
 - kan på et generelt plan forholde seg kritisk til og bidra til vurderinger av rapporteringspraksis, lovkrav og standarder i forhold til formål for regnskap og underliggende forutsetninger for brukernyttig regnskap/rapportering, gjennom anvendelse av forskningsresultater og annen faglig kunnskap
 - kan bidra til drøfting av samfunnets infrastruktur for og utfordringer knyttet til produksjon og bruk av bærekraftregnskap og samfunnsansvarsrapportering
 - kan integrere kunnskap om forskning, økonomisk/regnskapsmessig teori og trender i rapporteringspraksis for å diskutere videreutvikling av rapporteringspraksis på et overordnet plan
 
Studenten
- kan vurdere og diskutere spenningsforholdet mellom teori, rapporteringspraksis og bruk av bærekraftsregnskap og dermed bidra til rapporteringsinnovasjon i foretak
 - har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger blant annet knyttet til strategisk rapportering og/eller oppfyllelse av kvalitetskrav for brukernyttig regnskapsinformasjon
 - kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med og formidle sentralt fagstoff til andre fagpersoner, regnskapsprodusenter- og brukere
 - kan holde seg oppdatert på den faglige utviklingen innenfor bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
 - kan reflektere kritisk over forhold av betydning for bruk av rapportering og regulering/standarder, inkludert informasjonskilder og kvaliteten på informasjonen, altså nytten av rapportering og reguleringer/standarder for formål med bærekraftsregnskap og samfunnsansvarsrapportering
 
Undervisningen omfatter en kombinasjon av undervisningsmetoder hvor nettressurser, oppaveløsning og undervisningssamlinger utfyller hverandre i et helhetlig undervisningsopplegg. Undervisningen på samlinger består av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver. Reelle case i form av organisasjoners rapportering mv. vil brukes i undervisningen. Studentene oppfordres derfor til å møte på samlinger.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 4 Time(r)  | 
  | 100%  | 
4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.