BØK1001 Miljøpsykologi - bærekraftig forbrukeratferd

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Kongsvinger
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt forkunnskap: KMAR100 Markedsføring eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Generell psykologisk kunnskap
  • Miljøpsykologi 
  • Forbrukerpsykologi
  • Miljøatferd og forbrukeratferd
  • «Nudging»
  • Miljøpsykologiske kartleggingsmetoder

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til psykologi som vitenskap og miljøpsykologi som psykologisk fagområde, spesifikt rettet mot forbrukeratferd
  • har kunnskap om temaområdene miljøatferd, forbrukerpsykologi/forbrukeratferd, bærekraftig forbruk, «nudging» og teoretiske modeller for miljøvennlig atferd, samt hvordan påvirke til mer miljøvennlige beslutninger
  • har kjennskap til miljøpsykologisk kunnskap om viktige sammenhenger mellom fysisk miljø og menneskelig atferd
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende utvalgte miljøpsykologiske kartleggingsmetoder og måleverktøy
  • kan presentere og drøfte miljøpsykologiske problemer knyttet til forbruk på en faglig forsvarlig måte
  • er i stand til å redegjøre for et psykologisk perspektiv på problemer knyttet til det miljøvennlig forbruk
Generell kompetanse
  • kan delta i muntlige diskusjoner om aktuelle problemer knyttet tilbærekraftig forbrukeratferd, samt samarbeide med andre om problemløsning
  • kan framstille relevant fagstoff både muntlig og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisniningen omfatter en kombinasjon av undervisningsmetoder hvor nettressurser, oppaveløsning og undervisningssamlinger utfyller hverandre i et helhetlig undervisningsopplegg. På undervisningssamlingene vil det være både forelesninger og gruppearbeid/gruppediskusjoner/presentasjoner, hvor det forventes aktiv deltakelse fra studentene. Oppmøte på undervisningssamlinger og samarbeid med andre studenter er en forutsetning for å oppnå emnets læringsutbytter. 

Arbeidskrav
  • Obligatorisk frammøte i 75% av emnet underviste timer (på undervisningssamlinger). 
  • Gjennomføring og skriftlig rapportering på prosjekt/kasusarbeid. 
Vurdering

2 dagers individuell, skriftlig hjemmeeksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi