BÆR1004 Lykke, trivsel og gjensidig velstand: å forene sosialt ansvar og bærekraftig utvikling
- EmnekodeBÆR1004
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
BÆR1002 Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming (7,5 studiepoeng), eller BÆR1001 Bærekraftig samfunn (15 studiepoeng)
- Introduksjon til begrepet «wellbeing», med spesiell henvisning til hvordan det brukes i global og nasjonal politikk og dets forhold til bærekraftsmålene
- Tilnærminger til «wellbeing» i den greske antikken og deres moderne motsvarigheter
- Vitenskap og politikk om «wellbeing» (med spesiell henvisning til den nordiske velferdsmodellen)
- Tilnærminger til etikk ledet av vitenskap om «wellbeing»
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet vil kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap om nåtidens politiske fokus på «wellbeing» som et mål på et lands fremgang, i motsetning til det tradisjonelle målet om brutto nasjonalprodukt,
- har kunnskap om bevegelsen innenfor dagens næringslivssammenhenger for å inkludere spørsmål om «wellbeing» og «sirkler av bærekraft» i den «tredoble bunnlinjen»,
- har en forståelse av motsetningene innenfor dagens rådende vitenskapsfilosofi og av hvordan disse påvirker forskning og politikk om «wellbeing»,
- har innsikt i de klassiske tilnærmingene til etikk, og er oppmerksom på deres fordeler og ulemper,
- har innsikt i «moralsk dialektikk» og «den etiske sirkel», og om hvordan disse anvendes i yrkesmessige sammenhenger,
- har en kritisk forståelse av «den nordiske modellen» som en tilnærming til å oppnå «wellbeing».
Studenten
- kan argumentere for verdien av «wellbeing» som et supplement til bruttonasjonalproduktet og veksthistorie som et mål på fremgang i en bedrift, en organisasjon eller et land,
- kan identifisere ulike tilnærminger til oppnåelse av «wellbeing» (dvs. motstridende etiske tilnærminger) innenfor politikk, praksis og daglig debatt,
- kan bruke moralsk dialektikk til å treffe etiske beslutninger til beste for menneskene, planeten og velstandssamfunnet,
- har verktøy for tilrettelegging av prosesser der interessenter og lokalsamfunn kan delta i forhandlinger om bærekraftig utvikling.
Studenten
- kan kritisk vurdere forskning om «wellbeing» og bruken av den i beslutningsprosesser, strategisk planlegging og politikkutforming
- kan benytte forskning og moralsk dialektikk til å stå for ledelse i sin organisasjon med sikte på å oppnå målsettinger for «wellbeing» og bærekraft
- har en kritisk og helhetlig forståelse av hvordan det etiske grunnlaget for «wellbeing» og bærekraftig utvikling kan operasjonaliseres i daglige sammenhenger
Det forventes at studentene tar aktivt del i diskusjonene, og at de organiserer og driver sine egne studiegrupper.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Lykke, trivsel og gjensidig velstand: å forene sosialt ansvar og bærekraftig utvikling
Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming