BÆR1004 Lykke, trivsel og gjensidig velstand: å forene sosialt ansvar og bærekraftig utvikling

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      BÆR1002 Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming (7,5 studiepoeng), eller BÆR1001 Bærekraftig samfunn (15 studiepoeng)

Emnets innhold
  • Introduksjon til begrepet «wellbeing», med spesiell henvisning til hvordan det brukes i global og nasjonal politikk og dets forhold til bærekraftsmålene
  • Tilnærminger til «wellbeing» i den greske antikken og deres moderne motsvarigheter
  • Vitenskap og politikk om «wellbeing» (med spesiell henvisning til den nordiske velferdsmodellen)
  • Tilnærminger til etikk ledet av vitenskap om «wellbeing»

Læringsutbytte

Etter å ha fullført dette emnet vil kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om nåtidens politiske fokus på «wellbeing» som et mål på et lands fremgang, i motsetning til det tradisjonelle målet om brutto nasjonalprodukt,
  • har kunnskap om bevegelsen innenfor dagens næringslivssammenhenger for å inkludere spørsmål om «wellbeing» og «sirkler av bærekraft» i den «tredoble bunnlinjen»,
  • har en forståelse av motsetningene innenfor dagens rådende vitenskapsfilosofi og av hvordan disse påvirker forskning og politikk om «wellbeing»,
  • har innsikt i de klassiske tilnærmingene til etikk, og er oppmerksom på deres fordeler og ulemper,
  • har innsikt i «moralsk dialektikk» og «den etiske sirkel», og om hvordan disse anvendes i yrkesmessige sammenhenger,
  • har en kritisk forståelse av «den nordiske modellen» som en tilnærming til å oppnå «wellbeing».
Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for verdien av «wellbeing» som et supplement til bruttonasjonalproduktet og veksthistorie som et mål på fremgang i en bedrift, en organisasjon eller et land,
  • kan identifisere ulike tilnærminger til oppnåelse av «wellbeing» (dvs. motstridende etiske tilnærminger) innenfor politikk, praksis og daglig debatt,
  • kan bruke moralsk dialektikk til å treffe etiske beslutninger til beste for menneskene, planeten og velstandssamfunnet,
  • har verktøy for tilrettelegging av prosesser der interessenter og lokalsamfunn kan delta i forhandlinger om bærekraftig utvikling.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere forskning om «wellbeing» og bruken av den i beslutningsprosesser, strategisk planlegging og politikkutforming
  • kan benytte forskning og moralsk dialektikk til å stå for ledelse i sin organisasjon med sikte på å oppnå målsettinger for «wellbeing» og bærekraft
  • har en kritisk og helhetlig forståelse av hvordan det etiske grunnlaget for «wellbeing» og bærekraftig utvikling kan operasjonaliseres i daglige sammenhenger
Arbeids- og undervisningsformer

Se studieplan

Arbeidskrav

Det forventes at studentene tar aktivt del i diskusjonene, og at de organiserer og driver sine egne studiegrupper.

Vurdering

Flervalgsprøve. Eksamen vurderes som bestått / ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk