BÆR1003 Bærekraftig ledelse: omstilling i organisasjonsstrategier og kulturer for bærekraftig praksis

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      BÆR1002 Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming, 7,5 studiepoeng, eller BÆR1001/1 Bærekraftig samfunn, 15 studiepoeng.

Emnets innhold
  • Organisasjonsledelse, strategisk ledelse og bærekraftig utvikling
  • Å skape bærekraftig og etisk endring: arbeid på tvers av atferdsmessige, sosiale og strukturelle systemer
  • Transformativt lederskap, systemisk endring og den lærende organisasjonen
  • Organisasjonsledelse for bærekraftsmålene: mot et nytt narrativ om sosial innovasjon og partnerskap for endring

Læringsutbytte

Etter å ha fullført dette emnet vil kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale teorier om ledelse i næringslivet og ledelse for bærekraft, inkludert teorier om sosial endring, transformativ læring og endring av individuell atferd,
  • har innsikt i sentrale etiske og sosiale virkemidler for implementering av bærekraftig utvikling,
  • har et bevisst forhold til virkningen av ledelse, makt og tillit, og til motivering av medlemmene i prosjektteam,
  • oppviser kunnskap om ulike modeller og teknikker for bred involvering av interessenter.
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over og drøfte fordeler og ulemper ved ulike strategier, valgmuligheter og inngrep,
  • kan argumentere for en tilnærming til organisasjonsutvikling ut fra en avansert forståelse av dens implikasjoner for bærekraftig utvikling,
  • kan innhente, vurdere og bruke informasjon fra ulike fagdisipliner, og anvende den til å forstå scenarioer for bærekraftig utvikling,
  • kan drøfte etikk og verdier som understøtter lederskap og bærekraftige sosiale og miljømessige aspekter,
  • kan reflektere over lederskapsrollen og læringsprosessene i organisasjoner.
Generell kompetanse

Studenten

  • har økt sin kompetanse i problemløsing, systemtenkning og scenarioanalyse for å kunne formulere og gjennomføre løsninger for bærekraftig utvikling,
  • kan lede diskusjoner og ta ledelsen i samarbeidstiltak rundt problemer og etikk knyttet til bærekraftig utvikling,
  • kan identifisere muligheter til å arbeide for å fremme strategier for bærekraft,
  • kan treffe godt informerte beslutninger om valg av organisasjons- og lederskapsmodeller og strategier i ledelse av bærekraftige prosjekter, inkludert mekanismer for åpenhet og ansvarlighet,
  • kan imøtekomme ulike interessenters synspunkter og meninger i drøftelser og beslutningsprosesser, for slik å bygge partnerskap for endring.
Arbeids- og undervisningsformer

Se studieplan

Arbeidskrav

Det forventes at studentene tar aktivt del i diskusjonene, og at de organiserer og driver sine egne studiegrupper.

Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over tre uker. Besvarelsen må skrives på engelsk. Eksamen vurderes som bestått / ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
3 Uke(r)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk