BÆR1002 Bærekraftig ledelse for mennesker, miljø og gjensidig velstand – en nordisk økofilosofisk tilnærming
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- FNs bærekraftsmål (Agenda 2030) og samspillet mellom økonomi, samfunn og økologi for å nå disse målene
- Utfordringer vi står ovenfor i forhold til miljøproblemene og bærekraftsmålene
- Naturbegrepet og forholdet mellom menneske og natur i den vestlige filosofiens idéhistorie
- Antroposentrisk etikk, med spesiell vekt på den filosofiske tradisjon
- Ikke-antroposentrisk etikk, med spesiell vekt på nyere etiske teorier
- Filosofisk og miljømessig verdigrunnlag anvendt på casestudier av bærekraft
- Livsvitenskapene, biologisk mangfold og økosystemtjenester
- Påvirkningen av og innsikter fra miljøfilosofi, spesielt nordisk økofilosofi og kritisk realisme, med fokus på begrepet «wellbeing» eller gjensidig velstand.
- Ulike utdanningsprogrammer, inkludert transformative læringsperspektiver vurdert opp mot FNs bærekraftsmål
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet vil kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap om FNs bærekraftsmål og Agenda 2013, og en forståelse av hvordan de blir gjennomført i ulike sammenhenger,
- forstår miljøkrisens art og de trusler den stiller oss overfor,
- har en forståelse av naturfilosofi og forholdet mellom mennesket og naturen, spesielt slik dette blir forstått i den vestlige filosofiske tradisjonen, men også alternativt i andre kulturer,
- har en forståelse av ulike etiske holdninger og de etiske implikasjonene av ulike perspektiver, dvs. antroposentriske og ikke-antroposentriske,
- har en kritisk forståelse av teoriene om evolusjon og prinsippene bak utviklingen av biologisk mangfold og økosystemtjenester,
- forstår tilnærminger til filosofi, spesielt nordisk økofilosofi, og hvordan disse filosofiene påvirker vår evne til å oppnå bærekraftig utvikling.
Studenten
- kan drøfte ulike etiske teorier og anvende dem på reelle casestudier av bærekraft,
- kan drøfte og anvende filosofiske modeller for å ta opp de underliggende årsakene til og utfordringene ved bærekraftig utvikling,
- kan finne frem til, vurdere og anvende informasjon fra ulike faglige disipliner til å forstå bærekraftig utvikling.
Studenten
- er kjent med FNs bærekraftsmål og Agenda 2030,
- er kjent med ulike filosofiske og etiske teorier, antroposentriske og ikke-antroposentriske perspektiver og deres relevans for spørsmål om bærekraft,
- er kjent med livsvitenskapene, deres forståelse av biologisk mangfold, økosystemenes resiliens og økosystemtjenester,
- er kjent med ulike økofilosofiske verker og kan vurdere deres bidrag til tenkning om bærekraft,
- er kjent med ulike utdanningsprogrammer og hvordan de kan støtte opp under realiseringen av Agenda 2030.
I dette nettbaserte emnet som tas på deltid, vil du bruke en e-læringsplattform til å kommunisere med tilretteleggerne og de andre studentene. Læringen skjer gjennom selvstudium og undervisning over internett, eksamineringen skjer i høgskolens system Inspera
Utdanningen har en sterk praktisk komponent og legger betydelig vekt på problemløsning. Forelesninger, instruksjoner og undervisningsmateriale vil være tilgjengelig i emnets e-læringsplattform.
Hvert emne består av moduler som er utformet for å legge til rette for å fremme din læringsprosess gjennom ulike læringsaktiviteter, og omfatter:
- Samhandling med medstudenter og læringsveiledere gjennom Q&A-sesjoner som gjennomføres i realtid og i små grupper.
- Strukturering av din læringsprosess ved hjelp av nedlastbart og nettbasert læringsmateriale.
- Et bredt spektrum av interaktivt innhold, som videoforedrag, podkaster, diskusjoner, infografikk, avstemninger og mye annet.
- Undersøkelse av reelle casestudier og knytting av begreper og konsept til din organisasjons aktiviteter og behov.
- Anvendelse av det du har lært i hver modul til quizer og løpende innleveringer relevante for deg og din organisasjon.
Vi forventer at studentene tar aktivt del i diskusjonene, og at de organiserer og driver sine egne studiegrupper.
Studentene må benytte sine egne datamaskiner med relevant programvare.
Det forventes at studentene tar aktivt del i diskusjonene, og at de organiserer og driver sine egne studiegrupper.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 3 Uke(r) |
|