ALP1000 Algoritmisk tenking og grunnleggjande programmering
- EmnekodeALP1000
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Algoritmisk tenkning er mer enn programmering. Emnet gir gjennom utvidet begrepsforståelse av programmeringsbegrepene løkker, variabler, betingelser og funksjoner en innføring i grunnleggende programmering og algoritmisk tenkning som problemløsningprosess. Det blir lagt vekt på hvordan integrere programmering i fagene matematikk og naturfag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkprogrammering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Programmering i LK20 og som kompetanse i samfunnet.
- Algoritmisk tenkning som problemløsningprosess.
- PRIMM som spesifikk problemløsningsmetode.
- Blokkprogrammering.
- Utvikling av undervisningsopplegg gjennom samarbeid i programmeringsaktiviteter.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kunnskap om problemløsningmetoden PRIMM (Akronym for Predict - Run - Investigate - Modify - Make)
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på blokkprogrammering
- Har kunnskap om ulike verktøy for blokkprogrammering som for eksempel Scratch og MakeCode
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsbegreper: variabler, løkker, betingelser og funksjoner
- Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
- Kan bruke problemløsningmetoden PRIMM i undervisningen
- Kan utvikle programmer ved bruk av blokkprogrammering
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
- Kan programmere fysiske enheter som for eksempel micro:bit
- Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
- Kan veilede elever i arbeid med algoritmisk tenkning og blokkprogrammering
Studenten
- Kan gjøre rede for eksempel på begrensninger til blokkprogrammering
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og blokkprogrammering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med samarbeid og problemløsing
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium
- Refleksjonsnotater
- Veiledning
- Bruk av læringsplattform Canvas
- Bruk av andre digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid
2 mellomarbeider der problemløsningprosessen (i utformingen av undervisningsopplegg
om algoritmisk tenkning på 5.-10. trinn) begrunnes i form av individuelle refleksjonsnotater.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet