AKS4202 Faglig ledelse og tjenesteforbedring
- EmnekodeAKS4202
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav
- Faglig ledelse, koordinerende ansvar, rolle og funksjon
- Tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
- Helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering
- Helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
- Pasientsikkerhet
- Samhandling, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
- Kvalitetsforbedring og endringsprosesser
- Faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp og helseøkonomiske vurderinger
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og styring og om relevant lovverk
- har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
- har inngående kunnskap om hva som kjennetegner helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
- har inngående kunnskap om samhandling og tjenestekoordinering som er relevant for yrkesutøvelsen
- har inngående kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
Studenten
- kan bruke relevante metoder for involvering av pasienter i beslutninger
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til implementering av velferdsteknologi og bruk av medisinsk teknisk utstyr
- kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet og behov for forbedring av tjenestene
Studenten
- kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgtjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt, til alle pasienter og brukere i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, herunder pasienter med sammensatte og langvarige sykdommer
- kan vurdere og bidra til at implementering av velferdsteknologi er faglig forsvarlig og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient og pårørende.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis for å oppnå ønskede effekter
- kan kommunisere om faglige forsvarlige prioriteringer av helsehjelp med tilgjengelige ressurser
- Forelesninger
- Oppgaveskriving
- Diskusjonsforum
- Simulering
- Bruk av læringsplattform
- Selvstudium
Skriftlig oppgave i gruppe. Oppgaven presenteres i seminar.
Ett refleksjonsnotat.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet