AKS4202 Faglig ledelse og tjenesteforbedring

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

Emnets innhold
  • Faglig ledelse, koordinerende ansvar, rolle og funksjon
  • Tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
  • Helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering
  • Helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
  • Pasientsikkerhet
  • Samhandling, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
  • Kvalitetsforbedring og endringsprosesser
  • Faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp og helseøkonomiske vurderinger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og styring og om relevant lovverk
  • har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
  • har inngående kunnskap om samhandling og tjenestekoordinering som er relevant for yrkesutøvelsen
  • har inngående kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante metoder for involvering av pasienter i beslutninger
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til implementering av velferdsteknologi og bruk av medisinsk teknisk utstyr
  • kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet og behov for forbedring av tjenestene
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgtjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt, til alle pasienter og brukere i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, herunder pasienter med sammensatte og langvarige sykdommer
  • kan vurdere og bidra til at implementering av velferdsteknologi er faglig forsvarlig og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient og pårørende.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis for å oppnå ønskede effekter
  • kan kommunisere om faglige forsvarlige prioriteringer av helsehjelp med tilgjengelige ressurser
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Oppgaveskriving
  • Diskusjonsforum
  • Simulering
  • Bruk av læringsplattform
  • Selvstudium
Arbeidskrav

Skriftlig oppgave i gruppe. Oppgaven presenteres i seminar.

Ett refleksjonsnotat.

Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap