AKS4104 Helsekompetanse, helsepedagogikk og veiledning
- EmnekodeAKS4104
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav
- Helsekompetanse
- Helsepedagogikk og veiledning
- Personsentrert tilnærming og sykepleie
- Seksuell helse
- Inkludering, likestilling og likeverdige tjenester
- Syn på helse og sykdom i ulike kulturer
- Helse og sykdom i et kjønnsperspektiv
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om pasienters, brukeres og pårørendes erfaringer og vanlige reaksjoner og behov ved sykdom i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om hvordan helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers forståelse, håndtering, mestring og egenomsorg av egen sykdom og helsesituasjon
- har inngående kunnskap om helsepedagogikk og veiledning
- har inngående kunnskap om betydningen av inkludering, likestilling og ikke-diskriminering for å bidra til likeverdige helse og omsorgstjenester
- har inngående kunnskap om hvordan livssituasjon, livsstil, kulturell bakgrunn, sosioøkonomiske - og språklige forhold påvirker helse, sykdom, behandling og sykepleie
Studenten
- kan bruke kartleggingsverktøy for å vurdere ressurser, helsekompetanse og grad av psykisk, fysisk og sosial mestring hos brukere, pasienter og pårørende
- kan bruke relevante metoder for involvering i beslutninger som omhandler pasienten, vise forståelse for kompleksiteten i brukermedvirkning og kunne bidra til økt brukermedvirkning i tjenestene
- kan bruke pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i komplekse pasientsituasjoner
- kan analysere pasientens levevaner, ressurser og mestringsevne, og iverksette tiltak for å støtte mestringsstrategier og fremme pasientens helse
- kan analysere og forstå situasjonen ut fra pasientens perspektiv, og gjennomføre en personsentrert tilnærming som vektlegger det unike ved den enkelte pasient
Studenten
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsmetoder for å sikre at pasienter, brukere og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas i alle ledd
- kan anvende helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede pasienter, brukere og pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, for å støtte pasientene i å ta velinformerte beslutninger og fremme mestring, funksjon og livskvalitet
- kan anvende kunnskaper om hvordan sykdom og behandling kan påvirke seksualitet, fysiske, psykiske of rusrelaterte problemer og veilede pasienter og pårørende om dette
- Forelesning
- Seminarer med studentpresentasjoner
- Oppgaveskriving
- Simulering
- Selvstudium
- Bruk av læringsplattform
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) | 3 Dag(er) |
|
Hjemmeeksamen i gruppe med 2-3 studenter over 3 dager.
Ved gruppeeksamen har alle studenter ansvar for alt innhold i prestasjonen.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet