AKS4104 Helsekompetanse, helsepedagogikk og veiledning

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

       

Emnets innhold
  • Helsekompetanse
  • Helsepedagogikk og veiledning
  • Personsentrert tilnærming og sykepleie
  • Seksuell helse
  • Inkludering, likestilling og likeverdige tjenester
  • Syn på helse og sykdom i ulike kulturer
  • Helse og sykdom i et kjønnsperspektiv

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om pasienters, brukeres og pårørendes erfaringer og vanlige reaksjoner og behov ved sykdom i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om hvordan helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers forståelse, håndtering, mestring og egenomsorg av egen sykdom og helsesituasjon  
  • har inngående kunnskap om helsepedagogikk og veiledning  
  • har inngående kunnskap om betydningen av inkludering, likestilling og ikke-diskriminering for å bidra til likeverdige helse og omsorgstjenester
  • har inngående kunnskap om hvordan livssituasjon, livsstil, kulturell bakgrunn, sosioøkonomiske - og språklige forhold påvirker helse, sykdom, behandling og sykepleie
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kartleggingsverktøy for å vurdere ressurser, helsekompetanse og grad av psykisk, fysisk og sosial mestring hos brukere, pasienter og pårørende
  • kan bruke relevante metoder for involvering i beslutninger som omhandler pasienten, vise forståelse for kompleksiteten i brukermedvirkning og kunne bidra til økt brukermedvirkning i tjenestene
  • kan bruke pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i komplekse pasientsituasjoner
  • kan analysere pasientens levevaner, ressurser og mestringsevne, og iverksette tiltak for å støtte mestringsstrategier og fremme pasientens helse
  • kan analysere og forstå situasjonen ut fra pasientens perspektiv, og gjennomføre en personsentrert tilnærming som vektlegger det unike ved den enkelte pasient
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsmetoder for å sikre at pasienter, brukere og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas i alle ledd
  • kan anvende helsepedagogiske metoder for å undervise og veilede pasienter, brukere og pårørende, tilpasset deres helsekompetanse, for å støtte pasientene i å ta velinformerte beslutninger og fremme mestring, funksjon og livskvalitet
  • kan anvende kunnskaper om hvordan sykdom og behandling kan påvirke seksualitet, fysiske, psykiske of rusrelaterte problemer og veilede pasienter og pårørende om dette
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Seminarer med studentpresentasjoner
  • Oppgaveskriving
  • Simulering
  • Selvstudium
  • Bruk av læringsplattform
Arbeidskrav

To gruppeoppgaver

Fremlegg på ett seminar

Vurdering

Hjemmeeksamen i gruppe med 2-3 studenter over 3 dager.

Ved gruppeeksamen har alle studenter ansvar for alt innhold i prestasjonen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
3 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap