Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

6JB242 Husdyrmiljø og innendørsmekanisering

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Blæstad
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Etologi og dyrevelferd
  • Logistikk
  • Innredning
  • Ventilasjon
  • Gjødselhåndtering
  • Fôrhåndtering
  • Mjølkemaskiner
  • Sikkerhet og miljø
  • Regelverk for hold av husdyr

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om utforming av husdyrmiljø for de vanligste husdyra i norsk landbruk
  • har bred kunnskap om regelverk og teknisk utstyr som er vanlig i en moderne driftsbygning
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagfeltet husdyrmiljø og innendørsmekanisering, og kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og begrunne sine valg på problemstillinger knyttet til husdyrmiljø og innendørsmekanisering
  • kan anvende faglig kunnskap til å utrede sammenhengen mellom dyras behov og konsekvenser det får for utforming av nærmiljø og innredning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling innen husdyrmiljø og innendørsmekanisering
  • kan gjennom jobbing med planleggings- og seminaroppgaver oppdatere sin kunnskap med hensyn til husdyrmiljø og innendørsmekaniske løsninger
  • behersker praktiske planleggingsverktøy, teknikker og uttrykksformer som brukes innen fagområdet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle betydningen av rasjonelle, lønnsomme, arealeffektive og samtidig dyrevennlige husdyrmiljø
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i team
  • kan formidle sentralt fagstoff innen dette fagfeltet både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Øvelse
  • Planleggings- og seminaroppgaver
  • Flervalgstester
  • Selvstudier
  • Studentpresentasjoner
  • Gruppearbeid
Arbeidskrav
  • To øvelser: Mjølkemaskin og ventilasjon
  • En muntlig presentasjon av gruppeplanleggingsoppgaven i gruppe med inntil fire studenter
  • Deltakelse på minimum seks av åtte seminarer (75%)

Ved gruppeoppgave står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.

Vurdering
  • En skriftlig planleggingsoppgave/litteraturstudium i forhåndsdefinerte grupper med inntil fire studenter. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F der E er laveste ståkarakter. 
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 4)
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for jordbruksfag