4REVIT1 Vitenskapsteori og metode

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt forkunnskap: Bestått eksamen i innføringsemnet i tverrprofesjonell rehabilitering (4REITR1).

Emnets innhold
  • Vitenskapsteoretiske retninger, kunnskapsformer og diskurser
  • Kvalitativ tilnærming, dets perspektiv og metodiske implikasjoner
  • Kvantitativ tilnærming, dets perspektiv og metodiske implikasjoner
  • Forskningsprosessen
  • Analyse og presentasjon av data
  • Informasjonskompetanse
  • Forskningsetikk
  • Brukermedvirkning i forskning

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for vitenskapsteoretiske retninger og konsekvenser for valg av metoder for innsamling og analyse av empirisk materiale.
  • har kunnskap om de mest brukte vitenskapelige metoder for datainnsamling og analyse innen kvalitativ forskning.
  • har kunnskap om de mest brukte vitenskapelige metoder for datainnsamling og analyse innen kvantitativ forskning.
  • har kunnskap om involvering av brukere ved planlegging, gjennomføring og evaluering av forskning.
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere holdbarhet og relevans av ulike informasjonskilder og vitenskapelige publikasjoner ut fra anerkjente kriterier.
  • kan planlegge en selvstendig avgrenset empirisk undersøkelse, som vektlegger forskningsmetodiske elementer og er i tråd med forskningsetiske prinsipper.
  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig litteratursøk i ulike databaser i tråd med rådende kriterier, og kunne kritisk vurdere egen framgangsmåte og holdbarhet av funn.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over konsekvenser den vitenskapsteoretiske tilnærming og metode har for kunnskapstilgangen i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid.
  • kan gjøre rede for vitenskapsteori og forskningsmetoder relatert til kravene innen kunnskapsbasert praksis.
  • kan formidle kunnskap fra fagutviklings- og forskningsprosjekter på en systematisk måte.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Feltarbeid
Arbeidskrav
  • Skriftlig utkast til prosjektbeskrivelse med hovedfokus på metodekapittelet. Oppgaven skal inkludere beskrivelse av systematisk litteratursøk. 
Vurdering
  • Individuell skriftlig skoleeksamen 
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap