4RELS1 Ledelse og samhandling

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Gjennomført og bestått Innføring i tverrprofesjonell rehabilitering (4REITR1) og Læring og mestring (4RELM1) Anbefalt forkunnskap: Gjennomført og bestått Vitenskapsteori og metode (4REVIT1).

Emnets innhold
  • Organisasjonsteori
  • Ledelsesteori og ulike former for lederskap
  • Koordinerende enhets ansvar, rolle og funksjon
  • Koordinators ansvar, rolle og funksjon
  • Helse i plan, involvering av politisk nivå
  • Modeller for tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
  • Samarbeidsavtaler og dokumentasjon
  • Endrings og implementeringsarbeid 
  • Pårørende og frivillige som samarbeidspartnere
  • Pasientforløp og sømløs samhandling mellom tjenestenivåene
  • Makt og avmakt
  • Ansvarsfordeling og organisering av rehabiliteringsforløp
  • Vedtak og klage
  • Kulturer i helse- og omsorgstjenesten
  • Forhandling, konflikt og konflikthåndtering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om organisatoriske føringer og rammer for tildeling og gjennomføring av rehabiliteringstjenester. 
  • Har grunnleggende kunnskap om ulike perspektiver på ledelse og lederrollen med relevans for å lede team og habiliterings- og rehabiliteringsforløp
  • Har kunnskap om psykologiske og sosiologiske perspektiver i gruppeprosesser
  • Har inngående kunnskap om lovpålagt samarbeid mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • Har inngående kunnskap om koordinators rolle og ansvar
  • Har oversikt over relevante aktørers rolle og grunnleggende kompetanse i rehabiliteringsvirksomhet på ulike nivå i «rehabiliteringspyramiden».
  • Har grunnleggende kunnskap om saksbehandling og offentlig forvaltning
  • Har kunnskap om ulike typer konflikter og konflikthåndtering
Ferdigheter

Studenten

  • Kan formidle tjenester og vedtak på en etisk forsvarlig måte
  • Kan anvende kunnskap som fremmer godt arbeidsmiljø og jobbengasjement
  • Kan formidle kunnskap om ledelse skriftlig og muntlig
  • Kan anvende kunnskapsbaserte arbeidsformer som fremmer tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid 
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan anvende kunnskap som gir grunnlag for ledelse og samhandling i team og i sammensatte rehabiliteringsforløp.
  • Kan analysere og reflektere over egen rolle i ledelse og samhandling
  • Kan anvende ny kunnskap som bidrar til fag- og forskningsutvikling innen rehabiliteringsfeltet
  • Kan utvikle, igangsette og kritisk vurdere rehabiliteringsplaner i samarbeid med pasient/bruker og involverte aktører i rehabiliteringsforløpet.
  • Kan anvende modeller og samarbeidsformer som inkluderer brukere i tjenesteutvikling og innovasjon
  • Kan identifisere, vurdere og kommunisere avvik relatert til samordnet rehabiliteringsvirksomhet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Øvelser
  • Selvstudium
Arbeidskrav

Skriftlig gruppeoppgave om ledelse og samhandling som presenteres og drøftes i diskusjonsforum.

Vurdering

Hjemmeeksamen i grupper på 3-4 studenter over 10 virkedager. Gruppene skal så langt det er mulig være tverrfaglig sammensatt. Vurderes med karakteren Bestått / Ikke bestått

Alle deltakerne i gruppa står til ansvar for alt innhold i eksamensbesvarelsen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe (3 - 4)
10 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap