4PSAPTE12 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer
- Emnekode4PSAPTE12
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
4OSTT14 Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom må være fullført og bestått.
- Helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid med barn og unge
- Eget fags teorier og arbeidsformer for å fremme barn og unges psykiske helse
- Ulike arbeidssteder og arbeidsmåter med barn og unge med psykiske vansker og lidelser
- Tidlig intervensjon
- Endringsarbeid
- Kriser, mekling og konflikthåndtering
- Fange opp, samtale og arbeide med risikoutsatte barn og unge
- Grunnleggende etiske aspekter relatert til barn og unge
- Etiske dilemmaer og utfordringer i psykososialt arbeid med barn og unge
- Sammenheng mellom etikk, menneskesyn og omsorgsideologi
- Ulike forskningsmetoder, vitenskapsfilosofi, prosjektarbeid
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale perspektiver på sosiale relasjoners betydning i psykososialt arbeid og i møte med barn og unge
- kan analysere hvordan kompetanse og faglige perspektiver påvirker arbeid i tjenestetilbudene til barn og unge, koordinering og samarbeid mellom tjenestene.
- har kunnskap om vitenskapsteori, kunnskapsbasert praksis, skjønnsutøvelse og etikk
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor psykososialt arbeid og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon for å samskape virksomme tiltak
- kan reflektere over og forholde seg kritisk til egen profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske rammer for tjenesteutøvelse
- kan reflektere over og forholde seg kritisk til egne verdier, tolkninger, yrkesrolle og makt i møte med barn og unge, familier og nettverk, tjenester og samarbeidspartnere.
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen ulike perspektiver på barn og unges utvikling, psykisk helse, livskvalitet og mestring for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter på individ-, gruppe- og systemnivå
- kan kommunisere om sentrale perspektiver innen psykososialt arbeid med barn og unge, deres familie og nettverk, tjenester og samarbeidspartnere, og allmenheten.
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Studieoppgaver og veiledninger
- Refleksjonsnotater
- Selvstudium
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet