4PSAPTE12 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer

    • Emnekode
      4PSAPTE12
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      4OSTT14 Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid med barn og unge
  • Eget fags teorier og arbeidsformer for å fremme barn og unges psykiske helse
  • Ulike arbeidssteder og arbeidsmåter med barn og unge med psykiske vansker og lidelser
  • Tidlig intervensjon
  • Endringsarbeid
  • Kriser, mekling og konflikthåndtering
  • Fange opp, samtale og arbeide med risikoutsatte barn og unge
  • Grunnleggende etiske aspekter relatert til barn og unge
  • Etiske dilemmaer og utfordringer i psykososialt arbeid med barn og unge
  • Sammenheng mellom etikk, menneskesyn og omsorgsideologi
  • Ulike forskningsmetoder, vitenskapsfilosofi, prosjektarbeid

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sentrale perspektiver på sosiale relasjoners betydning i psykososialt arbeid og i møte med barn og unge
  • kan analysere hvordan kompetanse og faglige perspektiver påvirker arbeid i tjenestetilbudene til barn og unge, koordinering og samarbeid mellom tjenestene.
  • har kunnskap om vitenskapsteori, kunnskapsbasert praksis, skjønnsutøvelse og etikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor psykososialt arbeid og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon for å samskape virksomme tiltak
  • kan reflektere over og forholde seg kritisk til egen profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske rammer for tjenesteutøvelse
  • kan reflektere over og forholde seg kritisk til egne verdier, tolkninger, yrkesrolle og makt i møte med barn og unge, familier og nettverk, tjenester og samarbeidspartnere.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen ulike perspektiver på barn og unges utvikling, psykisk helse, livskvalitet og mestring for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter på individ-, gruppe- og systemnivå
  • kan kommunisere om sentrale perspektiver innen psykososialt arbeid med barn og unge, deres familie og nettverk, tjenester og samarbeidspartnere, og allmenheten.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Studieoppgaver og veiledninger
  • Refleksjonsnotater
  • Selvstudium  
Obligatoriske aktiviteter
  • Studieoppgave 3
  • Praksisveiledninger og refleksjonsnotater
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Gruppe
Eksamen

Prosjektbeskrivelse i gruppe. Prosjektbeskrivelsen vurderes med bestått/ ikke bestått.

Emnenavn på engelsk: 
Psychosocial work practices theories and ethical dilemmas
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)