4PSAPTE12 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      4OSTT14 Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid med barn og unge
  • Eget fags teorier og arbeidsformer for å fremme barn og unges psykiske helse
  • Behovs- og brukerstyrte tiltak som understøtter barn, unge og pårørendes kompetanser og ressurser
  • Ulike arbeidssteder og arbeidsmåter med barn og unge med psykiske vansker og lidelser
  • Tidlig intervensjon
  • Endringsarbeid
  • Kriser, mekling og konflikthåndtering
  • Fange opp, samtale og arbeide med risikoutsatte barn og unge
  • Grunnleggende etiske aspekter relatert til barn og unge
  • Etiske dilemmaer og utfordringer i psykososialt arbeid med barn og unge
  • Sammenheng mellom etikk, menneskesyn og omsorgsideologi
  • Ulike forskningsmetoder, vitenskapsfilosofi, prosjektarbeid

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap
  • Forstår og anvender kunnskaper om eget ansvarsområde 
  • Forstår og anvender kunnskaper om ulike strategier og arbeidsmåter som fremmer god psykisk helse og minsker ulike psykososiale belastninger
  • Kan redegjøre for ulike etiske teorier og menneskesyn
  • Kan redegjøre for ulike forskningsmetoder og prosjektarbeid
  • Har grunnleggende kunnskaper om prosjektplanlegging
Ferdigheter
  • Har ferdigheter til å kartlegge, identifisere og styrke ressurser knyttet til det enkelte barn eller den enkelte unge som fremmer eller hemmer deres psykiske helse
  • Har evne til å anvende eget fags særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn og unge
  • Har evne til å etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, unge og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov
Generell kompetanse
  • Kan identifisere og bistå barn og unge som har behov for psykososialt arbeid
  • Har evne til å anvende eget fags særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn og unge
  • Har evne til faglig og etisk refleksjon relatert til konkrete situasjoner i praksis
  • Kan redegjøre for sammenhengen mellom etikk og menneskesyn relatert til konkrete situasjoner i praksis
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Studieoppgaver og veiledninger
  • Refleksjonsnotat
  • Bruk av Fronter

Selvstudium 

Arbeidskrav
  • Studieoppgave 3
  • Praksisveiledninger og refleksjonsnotater
Vurdering

Prosjektbeskrivelse i gruppe. Prosjektbeskrivelsen vurderes med bestått/ ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Gruppe
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap