4EORG1 Organisering og kommunikasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Gjennomført og bestått emne 4EIPSH1 Innføring i psykisk helsearbeid med vekt på eldre og 4EHFM1 Helse, funksjonssvikt og mestring i eldre år.

Emnets innhold
  • Sentrale føringer og faglige retningslinjer, rettssikkerhet og lovgivning
  • Individuell plan, oppsøkende team og brukerstyrte tjenester
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Relasjon i tilknytning til makt/ avmakt, tvang og kontrolltiltak
  • Relasjonens betydning og forutsetninger
  • Kommunikasjon, samhandlingsteorier og relasjonskunnskap
  • Konflikt og konflikthåndtering
  • Veiledningsteori og veiledningsmodeller

Læringsutbytte

Ved fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og se sammenhenger mellom lover, faglige retningslinjer og organisering av tjenestene rettet mot eldre
  • har inngående kunnskap om betydningen av å videreutvikle organisering og arbeidsformer i lys av brukeres behov
  • har inngående kunnskap om relasjonens forutsetninger og betydning for psykisk helse
  • har inngående kunnskap om relasjonelle utfordringer og betydningen av en bevisst videreutvikling av relasjonskompetanse
  • har grundig kunnskap om veiledningsteori og veiledningsmodeller
Ferdigheter
  • kan kritisk reflektere og diskutere konsekvenser av ulike måter å organisere tjenestene på
  • kan avdekke og anvende brukeres perspektiv og erfaringskunnskap i samarbeid, involvering, og tjenesteutvikling
  • kan reflektere kritisk over egne og andres kommunikasjonsmåter og prøve ut nye tilnærminger i videreutviklingen av relasjonell kompetanse
  • kan planlegge, gjennomføre og presentere eget prosjektarbeid relatert til organisering
  • viser evne til å nyttiggjøre seg veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • forstår samspillet mellom brukerens hverdag og tjenestetilbudets form og innhold
  • har forklarende og redegjørende kunnskap om egen kommunikasjon og samhandling
  • tar initiativ til å reflektere systematisk over egen og andres kommunikasjonsform og tar praktiske grep for å videreutvikle egen relasjonskompetanse
  • benytter relevant kunnskap for å forstå konflikter, bidrar til konfliktløsning og gode endringsstrategier
  • forstår betydningen av veiledning i sin personlige og profesjonelle utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Arbeid i grupper
  • Studieoppgave
  • Video/Stream
  • Nettmøter
  • Selvstudier
  • Refleksjoner/diskusjoner
Arbeidskrav

En individuell oppgave

En gruppeoppgave

75% tilstedeværelse på samlinger

Vurdering

Eksamen i gruppe

Vurderes til Bestått/ikke Bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Gruppe (2 - 4)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap