4EIPSH1 Innføring i psykisk helsearbeid med vekt på eldre

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Historiske og ideologiske perspektiver på utviklingen fra psykiatri til psykisk helsearbeid
  • Grunnleggende begreper og perspektiver innen folkehelse, salutogenese, psykisk uhelse og psykiske lidelser, stigma, utenforskap og sosial eksklusjon.
  • Betydningen av arbeid for sosial inklusjon og sosial integrering
  • Innside- brukerperspektivet på psykiske helseproblemer
  • Utviklingspsykologiske teorier og modeller
  • Kunnskapsbasert praksis og informasjonskompetanse

 Gerontologi:

  • Naturlig aldring, inkludert grunnlagsbegrep og aldringsteorier
  • Livshistoriens betydning for alderdommen
  • Flerkulturelt perspektiv på aldring og helse
  • Roller og rolleending i alderdommen
  • Evne til omstilling og mestring
  • Eldres levekår og livskvalitet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale historiske, politiske og ideologiske utviklingslinjer knyttet til psykisk helsearbeid
  • kan redegjøre for grunnlags tenkningen i psykisk helsearbeid
  • kan redegjøre for sammenhenger mellom oppvekstmiljø, beskyttende og belastende faktorer og sårbarhet for utvikling av psykisk uhelse på ulike nivå: individ, gruppe, lokalmiljø, samfunn
  • har inngående kunnskap om gerontologiske begrep og naturlig aldring
  • kan redegjøre for ulike aldringsteorier og perspektiv på aldring, og hvordan dette påvirker samfunnets syn og helsepersonells syn på eldre og eldreomsorg
Ferdigheter

Studenten

  • behersker søk i databaser og referansehåndtering 
  • kan redegjøre for sammenhenger mellom tilknytningmønstre, oppvekstmiljø, og konsekvenser for livsmestring
  • kan reflektere kritisk over betydningen av kunnskapsbasert praksis i lys av ulike kunnskapsformer
  • kan drøfte ulike aspekter ved eldre menneskers livssituasjon ut ifra individuelle, samfunnsmessige og kulturelle rammer og perspektiver
  • kan anvende kunnskap om hvordan fysiologisk, psykologisk og sosial aldring påvirker dagligliv og helsetilstand
Generell kompetanse

Studenten

  • viser en undersøkende og kritisk holdning til de faglige og yrkesetiske krav som stilles i utøvelse av egen yrkespraksis
  • kan perspektivere og problematisere egen praksis i lys av ny kunnskap
  • kan redegjøre for brukerperspektivet og betydningen av brukerens erfaringskunnskap relatert til ulike teoretiske perspektiver
  • har forståelse for hvordan eldre menneskers livshistorie, kjønn, etnisitet og sosioøkonomiske forhold påvirker deres opplevelser og mestring i alderdommen.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Refleksjoner
  • Diskusjoner
  • Forelesninger
  • Studieoppgaver
  • Selvstudier
  • Diskusjonsforum
  • Flervalgstester
  • Video / stream
  • Veiledning
Arbeidskrav

Tre skriftlige oppgaver, individuelt eller i gruppe

75% tilstedeværelse på samlinger  

Vurdering

Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over 10 dager.

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap