4EIPSH1 Innføring i psykisk helsearbeid med vekt på eldre
- Emnekode4EIPSH1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Historiske og ideologiske perspektiver på utviklingen fra psykiatri til psykisk helsearbeid
- Grunnleggende begreper og perspektiver innen folkehelse, salutogenese, psykisk uhelse og psykiske lidelser, stigma, utenforskap og sosial eksklusjon.
- Betydningen av arbeid for sosial inklusjon og sosial integrering
- Innside- brukerperspektivet på psykiske helseproblemer
- Utviklingspsykologiske teorier og modeller
- Kunnskapsbasert praksis og informasjonskompetanse
Gerontologi:
- Naturlig aldring, inkludert grunnlagsbegrep og aldringsteorier
- Livshistoriens betydning for alderdommen
- Flerkulturelt perspektiv på aldring og helse
- Roller og rolleending i alderdommen
- Evne til omstilling og mestring
- Eldres levekår og livskvalitet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale historiske, politiske og ideologiske utviklingslinjer knyttet til psykisk helsearbeid
- kan redegjøre for grunnlags tenkningen i psykisk helsearbeid
- kan redegjøre for sammenhenger mellom oppvekstmiljø, beskyttende og belastende faktorer og sårbarhet for utvikling av psykisk uhelse på ulike nivå: individ, gruppe, lokalmiljø, samfunn
- har inngående kunnskap om gerontologiske begrep og naturlig aldring
- kan redegjøre for ulike aldringsteorier og perspektiv på aldring, og hvordan dette påvirker samfunnets syn og helsepersonells syn på eldre og eldreomsorg
Studenten
- behersker søk i databaser og referansehåndtering
- kan redegjøre for sammenhenger mellom tilknytningmønstre, oppvekstmiljø, og konsekvenser for livsmestring
- kan reflektere kritisk over betydningen av kunnskapsbasert praksis i lys av ulike kunnskapsformer
- kan drøfte ulike aspekter ved eldre menneskers livssituasjon ut ifra individuelle, samfunnsmessige og kulturelle rammer og perspektiver
- kan anvende kunnskap om hvordan fysiologisk, psykologisk og sosial aldring påvirker dagligliv og helsetilstand
Studenten
- viser en undersøkende og kritisk holdning til de faglige og yrkesetiske krav som stilles i utøvelse av egen yrkespraksis
- kan perspektivere og problematisere egen praksis i lys av ny kunnskap
- kan redegjøre for brukerperspektivet og betydningen av brukerens erfaringskunnskap relatert til ulike teoretiske perspektiver
- har forståelse for hvordan eldre menneskers livshistorie, kjønn, etnisitet og sosioøkonomiske forhold påvirker deres opplevelser og mestring i alderdommen.
- Refleksjoner
- Diskusjoner
- Forelesninger
- Studieoppgaver
- Selvstudier
- Diskusjonsforum
- Flervalgstester
- Video / stream
- Veiledning
Tre skriftlige oppgaver, individuelt eller i gruppe
75% tilstedeværelse på samlinger
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over 10 dager.
Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet