3SER350 Informasjonsøkonomi og digitale markeder

    • Emnekode
      3SER350
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 3BED110 Innføring i bedriftsøkonomi og regnskap eller 3BED100 Grunnleggende bedriftsøkonomi eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Informasjon som et økonomisk gode
  • Fullkommen konkurranse og samfunnsøkonomisk effektivitet
  • Monopolistisk konkurranse, oligopol og naturlig monopol
  • Prisdiskriminering
  • Transaksjonskostnader
  • Fastlåsing og byttekostnader
  • Kollektive goder
  • Nettverksøkonomi
  • Samarbeid og kompatibilitet
  • Konkurranseloven og Konkurransetilsynets rolle
  • Grunnleggende ikke-kooperativ spillteori 
  • Asymmetrisk informasjon

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende markedsteori og samfunnsøkonomisk effektivitet
  • forstår informasjon som et økonomisk gode  
  • har kunnskap om hvorfor manglende informasjon i et marked og spesielle forutsetninger i markeder for digitale produkter kan føre til markedssvikt, samt samfunnsøkonomiske konsekvenser av dette
  • har kunnskap om grunnleggende mikroøkonomiske modeller som er spesielt relevant for å analysere digitale markeder og  kan anvende disse til å belyse valg av prisstrategi, konkurransestrategi, innovasjoner og trender i markeder for digitale produkter i et samfunnsøkonomisk perspektiv
  • har kjennskap til hvordan reguleringer av markeder for digitale produkter kan begrunnes ut i fra mikroøkonomisk teori
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende mikroøkonomisk teori og modeller til å drøfte praktiske og teoretiske problemer knyttet til informasjon i markeder og  markeder for digitale produkter, samt foreslå begrunnede løsninger
  • kan innhente informasjon og fagstoff og framstille dette for å belyse problemstillinger innenfor informasjonsøkonomi og digitale markeder
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle grunnleggende mikroøkonomisk teori, problemstillinger og løsninger ved hjelp av en kombinasjon av grafiske modeller og skriftlig framstilling
  • kan utveksle faglige synspunkter med andre studenter og  samarbeide med andre om å løse praktiske og teoretiske problemer innenfor emneområdet
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier. 

Obligatoriske aktiviteter

Én innleveringsoppgave i gruppe på inntil tre personer.

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Eksamen

4 timers skriftlig, individuell digital skoleeksamen.

Emnenavn på engelsk: 
Economics of Information and Digital Markets
Emnenavn på nynorsk: 
Informasjonsøkonomi og digitale marknader
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)