Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

3SER300 Ledelse av kunderelasjoner

    • Emnekode
      3SER300
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MAR100 Markedsføring og 3SER200 Tjenestemarkedsføring eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Relasjonsperspektivet sett i lys av andre markedsperspektiver
  • Kundeprosesser og kundefokus som fundament for virksomheten
  • Relasjonens livssyklus
  • Utvikling og ledelse av digitale verktøy som fremmer relasjonstilknytningen til kunder og andre aktører
  • Utvikle forskjellige aktiviteter i relasjonen
  • Hvordan skape verdier i relasjonen til kunder og andre involverte aktører
  • Hva skaper kundetilfredshet og -lojalitet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan bedrifter kan organisere kunderelasjonene slik at de blir en kilde til komparative fortrinn for bedriften
  • har kunnskap om hvordan bedrifter kan anskaffe/tiltrekke seg, beholde/vedlikeholde og øke/utvikle kundemassen
  • har kunnskap om modeller og digitale verktøy innenfor relasjonsmarkedsføring, som er blitt utviklet for å håndtere utfordringene i forbindelse med å skape et lojalt og lønnsomt kundegrunnlag
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende verktøy for å imøtekomme og håndtere tjenesteytende bedrifters utfordringer når det gjelder å knytte relasjoner til kunder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse av kunderelasjonsledelse
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for emnet kunderelasjoner og relasjonsledelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere sentralt fagstoff samt formidle relevante problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig, om utfordringer virksomheten har knyttet til kunderelasjoner og lojalitet
  • kan ivareta etiske problemstillinger og samfunnsansvar i forbindelse med utvikling, implementering og administrasjon av strategisk, operasjonell og analytisk kunderelasjonsledelse
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av kunderelasjoner og relasjonsledelse
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og selvstudium. 

Det legges opp til studentaktive undervisningsformer hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og bruke den for å belyse og presentere løsninger på praktiske og teoretiske problemer innenfor kunderelasjoner og kunderelasjonsledelse.

Obligatoriske aktiviteter
  • Det er 2-4 arbeidskrav i emnet. Arbeidskravene vil kunne bestå av multiple choice og/eller skriftlig innlevering. Antall arbeidskrav og formen på disse opplyses i høgskolens læringsplattform ved emnestart, men minimumskrav er:
    • 2 Innleveringsoppgaver i gruppe på 2-4 personer
    • Gjennomført og bestått 3 individuelle multiple choice
  • Obligatorisk oppmøte med oppmøteplikt til 75 % av alle underviste timer.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100
Eksamen

2 dagers skriftlig, individuell hjemmeeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Customer Relations and Relation Management
Emnenavn på nynorsk: 
Kunderelasjonar og relasjonsleiing
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)