3SER250 Kundefokusert forretningsutvikling
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.
-
Kundefokusert forretningsutviklings betydning for virksomheters salg og markedsføring.
-
Sentrale begreper om kundefokusert og brukerdrevet innovasjon og tjenesteutvikling.
-
Perspektiver på̊ tjenesteutvikling og -innovasjon, og deres betydning for at bedrifter skal kunne skape bærekraftige forretningsmodeller.
-
Sentrale prinsipper innen servicedesign for å forstå og studere tjenesteutvikling, kundereiser og forretningsmodeller.
Læringsutbytte
Studenten skal ha innsikt i og forståelse for hvordan servicedesign, tjenesteutvikling og tjenesteinnovasjon kan brukes for å skape bærekraftig forretningsutvikling. Videre skal de forstå konsekvensene og mulighetene som ligger i utviklingen av bærekraftige forretningsmodeller.
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
kan forklare sentrale perspektiver, begreper, modeller og teorier relatert til service design, tjeneste, -innovasjon, -utvikling og bærekraft
-
kan gjøre rede for hvordan tjeneste, innovasjon og bærekraft påvirker kundens verdiskaping og virksomhetens utvikling av forretningsmodeller.
-
kan gjøre rede for den strategiske betydningen service design, tjenesteutvikling, tjenesteinnovasjon og bærekraft har for virksomhetens tilnærming til salg og markedsføring.
Studenten
- kan tolke, drøfte og bruke modeller relatert til servicedesign, tjenesteutviklig, tjeneste, -innovasjon og bærekraft fra et salgs- og markedsføringsperspektiv.
-
kan reflektere over hvordan servicedesign, tjenesteutvikling, tjenesteinnovasjon og bærekraft kan påvirke utviklingen av forretningsmodeller.
-
kan vurdere, analysere og drøfte problemstillinger relatert til service design, tjenesteutvikling, tjenesteinnovasjon og bærekraft i et salgs og markedsføringsperspektiv.
-
kan anvende og presentere vitenskapelige arbeid om bærekraftig tjenesteinnovasjon fra et kundefokusert forretningsutviklingsperspektiv.
-
kan produsere og presentere arbeider som følger akademiske krav.
Studenten
- Studenten forstår mulighetene som ligger i utviklingen av bærekraftige kundefokuserte forretningsmodeller for tjenestebaserte virksomheter.
Studentaktive samlinger, studentpresentasjoner, gruppediskusjoner, gruppearbeid, case- og oppgaveløsning, presentasjoner og selvstudium. Undervisningen er samlingsbasert.
Det legges opp til studentaktive undervisningsformer hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori, begrep og modeller i pensum. Fokus skal være på å belyse og presentere løsninger på praktiske og teoretiske problemer innenfor servicelogikk. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte til deler av emnet.
- Det er obligatorisk oppmøte til den første forelesningen.
- I tillegg er det obligatorisk oppmøte til 2-4 forelesninger inkludert en slutt presentasjon.
Arbeidskravene må være godkjente for at studenten kan gå opp til eksamen.
Antall arbeidskrav, type oppgaver og frister opplyses på høgskolens læringsplattform ved emnets start.
2 dagers hjemmeeksamen i grupper med inntil til tre personer.
Ved gruppeeksamen er alle deltakerne i gruppa ansvarlige for innholdet i oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) | 2 Dag(er) |
| 100 | Gruppestørrelse kan variere med prosjektet og avtales nærmere med emneansvarlig. |