3SER250 Kundefokusert forretningsutvikling

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Kundefokusert forretningsutviklings betydning for virksomheters salg og markedsføring. 

  • Sentrale begreper om kundefokusert og brukerdrevet innovasjon og tjenesteutvikling. 

  • Perspektiver på̊ tjenesteutvikling og -innovasjon, og deres betydning for at bedrifter skal kunne skape bærekraftige forretningsmodeller. 

  • Sentrale prinsipper innen servicedesign for å forstå og studere tjenesteutvikling, kundereiser og forretningsmodeller. 

Læringsutbytte

Studenten skal ha innsikt i og forståelse for hvordan servicedesign, tjenesteutvikling og tjenesteinnovasjon kan brukes for å skape bærekraftig forretningsutvikling. Videre skal de forstå konsekvensene og mulighetene som ligger i utviklingen av bærekraftige forretningsmodeller. 

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare sentrale perspektiver, begreper, modeller og teorier relatert til service design, tjeneste, -innovasjon, -utvikling og bærekraft  

  • kan gjøre rede for hvordan tjeneste, innovasjon og bærekraft påvirker kundens verdiskaping og virksomhetens utvikling av forretningsmodeller. 

  • kan gjøre rede for den strategiske betydningen service design, tjenesteutvikling, tjenesteinnovasjon og bærekraft har for virksomhetens tilnærming til salg og markedsføring. 

Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke, drøfte og bruke modeller relatert til servicedesign, tjenesteutviklig, tjeneste, -innovasjon og bærekraft fra et salgs- og markedsføringsperspektiv.
  • kan reflektere over hvordan servicedesign, tjenesteutvikling, tjenesteinnovasjon og bærekraft kan påvirke utviklingen av forretningsmodeller. 

  • kan vurdere, analysere og drøfte problemstillinger relatert til service design, tjenesteutvikling, tjenesteinnovasjon og bærekraft i et salgs og markedsføringsperspektiv. 

  • kan anvende og presentere vitenskapelige arbeid om bærekraftig tjenesteinnovasjon fra et kundefokusert forretningsutviklingsperspektiv. 

  • kan produsere og presentere arbeider som følger akademiske krav. 

Generell kompetanse

Studenten

  • Studenten forstår mulighetene som ligger i utviklingen av bærekraftige kundefokuserte forretningsmodeller for tjenestebaserte virksomheter.
Arbeids- og undervisningsformer

Studentaktive samlinger, studentpresentasjoner, gruppediskusjoner, gruppearbeid, case- og oppgaveløsning, presentasjoner og selvstudium. Undervisningen er samlingsbasert.

Det legges opp til studentaktive undervisningsformer hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori, begrep og modeller i pensum. Fokus skal være på å belyse og presentere løsninger på praktiske og teoretiske problemer innenfor servicelogikk. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte til deler av emnet.

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk oppmøte til den første forelesningen.
  • I tillegg er det obligatorisk oppmøte til 2-4 forelesninger inkludert en slutt presentasjon.

Arbeidskravene må være godkjente for at studenten kan gå opp til eksamen.

Antall arbeidskrav, type oppgaver og frister opplyses på høgskolens læringsplattform ved emnets start.

Vurdering

2 dagers hjemmeeksamen i grupper med inntil til tre personer.

Ved gruppeeksamen er alle deltakerne i gruppa ansvarlige for innholdet i oppgaven.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
2 Dag(er)
  • Alle
100
Gruppestørrelse kan variere med prosjektet og avtales nærmere med emneansvarlig.
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring