3MUS200 Artist and Repertoire Management
- Emnekode3MUS200
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Emnet 3MAR100 Markedsføring, samt 3MUS160 Lydproduksjon 1 eller 3MUS120 Musikkproduktet eller tilsvarende må være fullført og bestått.
- A&R Development
- Product Management
- Music Marketing
- Markedstilpasset musikkproduksjon
- Artisten som merkevare: Merkevare- og kommunikasjonsteori anvendt på musikkprodukter
- Musikkmarkedet: Risiko, inntektsfordeling og avansert segmentering
- Utradisjonelle verktøy for merkevarebygging, som for eksempel archtyping, storytelling og authenticity
Læringsutbytte
Emnet skal gi kunnskaper, praktiske og analytiske ferdigheter, samt holdninger i å arbeide, selvstendig og i grupper, med ulike oppgaver knyttet til artist- og repertoarutvikling.
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om merkevareteori og kjennskap til kommunikasjonsteori med vekt på aspekter som har spesiell relevans for populærkulturelle fenomener og musikkprodukter
- har kunnskap om hvordan artister kan betraktes som komplekse merkevareprodukter og hvordan dette har betydning for de forskjellige komponentene som utgjør det totale musikkproduktet
- har kunnskap om musikkmarkeder og hvordan disse kan segmenteres på avanserte sosiale og kulturelle faktorer
- har kunnskap om utfordringer med å omsette abstrakte begreper og beskrivelser til konkrete artistiske og musikalske uttrykk og kan reflektere over dette med utgangspunkt i et A&R-prosjekt
Studenten
- kan anvende markedsføringsteori og -modeller til å drøfte praktiske og teoretiske problemer knyttet til A&R-ledelse, samt foreslå begrunnede løsninger
- kan innhente relevant informasjon og framstille dette for å belyse problemstillinger innenfor A&R-ledelse
- kan identifisere og utvikle konsistente og koherente musikkprodukter for et valgfritt prosjekt, med spesielt henblikk på markedskunnskap og markedstilpasning
- kan anvende kompleks merkevareteori i praktisk artist- og repertoarutvikling
Studenten
- har en selvstendig og reflekterende holdning til hvordan kommersielt vellykket artist- og repertoarutvikling fungerer
- kan formidle teori, problemstillinger og løsninger ved hjelp av en kombinasjon av grafiske modeller og skriftlig framstilling
- kan utveksle faglige synspunkter med andre studenter og samarbeide med andre om å løse praktiske og teoretiske problemer innenfor emneområdet
Forelesninger og gruppebaserte hjemmeoppgaver. Emnet baserer seg i stor grad på praktisk arbeid og veiledning basert på studentenes erfaringer med egne utfordringer i hjemmeoppgavene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe | 2 |
| 50 | Gruppestørrelse kan variere med prosjektet og avtales nærmere med emneansvarlig. Mappen skal minimum inneholde tre innspilte låter, markedsføringsplan og en digital presentasjon av artisten (hjemmeside). Det gis mer informasjon om dette ved emnets oppstart. |
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 50 |
Ved gruppeeksamen (her mappevurdering) står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innholdet i oppgaven.
Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.