3MUS140 Musikk og markedet
- Emnekode3MUS140
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.
(Alt innhold er direkte relatert til forholdene i musikkbransjen.)
- Markedsføringens begreper og perspektiver
- Markedssegmentering , forbrukeradferd og posisjonering
- Bransjeanalyse/Situasjonsanalyse
- Salgs- og distribusjonskanaler
- Markedsplanleggingsprosessen
- Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
- Markedsføringsverktøy / promotion /kommunikasjon
- Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
- Internasjonalisering i markedsarbeidet
Læringsutbytte
Emnet skal utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen av musikk-virksomhetenes tilbud, og dermed virksomhetenes inntekter. Markedsføring av musikkprodukter fokuserer på prosesser for å utvikle virksomhetens markedstilbud, samt kommunikasjon og samhandling av disse med markedet.
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå en god verdiskapning for involverte aktører i musikkbransjen
- har kunnskap om markedsføring av musikkprodukter og kjennskap til hvordan dette skjer i praksis i musikkbransjen
- har kjennskap til markedsmekanismene og innsikt i hvordan andre aktører i media og underholdningsbransjen opererer, samt deres struktur, funksjoner og oppgaver i forhold til musikkbransjen
- har kunnskap om markeds-/brukerorientering og hvilken betydning dette har for virksomheten i musikkbransjen
- har kunnskap om hvordan virksomheten må segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg når det gjelder markedsføring av musikkprodukter
- har kunnskap om målsetting, valg av strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler, sett ut fra musikkbransjens spesielle behov
Studenten
- kan identifisere og definere markedsmuligheter og utfordringer i musikkbransjen
- kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg i forhold til markedsmuligheter i bransjen
- kan utarbeide en analyse av virksomhetens markedsmessige omgivelser i bransjen
- kan utarbeide markedsplaner og strategier for musikkprosjekter på nasjonalt og internasjonalt plan
- kan gjennomføre de sentrale markedsaktivitetene i en markedsplan for musikkprodukter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Dag(er) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet