3MUS140 Musikk og markedet

    • Emnekode
      3MUS140
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.

Emnets innhold

(Alt innhold er direkte relatert til forholdene i musikkbransjen.)

  • Markedsføringens begreper og perspektiver
  • Markedssegmentering , forbrukeradferd og posisjonering
  • Bransjeanalyse/Situasjonsanalyse
  • Salgs- og distribusjonskanaler
  • Markedsplanleggingsprosessen
  • Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
  • Markedsføringsverktøy / promotion /kommunikasjon
  • Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
  • Internasjonalisering i markedsarbeidet

Læringsutbytte

Emnet skal utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen av musikk-virksomhetenes tilbud, og dermed virksomhetenes inntekter. Markedsføring av musikkprodukter fokuserer på prosesser for å utvikle virksomhetens markedstilbud, samt kommunikasjon og samhandling av disse med markedet.

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå en god verdiskapning for involverte aktører i musikkbransjen
  • har kunnskap om markedsføring av musikkprodukter og kjennskap til hvordan dette skjer i praksis i musikkbransjen
  • har kjennskap til markedsmekanismene og innsikt i hvordan andre aktører i media og underholdningsbransjen opererer, samt deres struktur, funksjoner og oppgaver i forhold til musikkbransjen
  • har kunnskap om markeds-/brukerorientering og hvilken betydning dette har for virksomheten i musikkbransjen
  • har kunnskap om hvordan virksomheten må segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg når det gjelder markedsføring av musikkprodukter
  • har kunnskap om målsetting, valg av strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler, sett ut fra musikkbransjens spesielle behov
Ferdigheter

Studenten 

  • kan identifisere og definere markedsmuligheter og utfordringer i  musikkbransjen
  • kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg i forhold til markedsmuligheter i bransjen
  • kan utarbeide en analyse av virksomhetens markedsmessige omgivelser i bransjen
  • kan utarbeide markedsplaner og strategier for musikkprosjekter på nasjonalt og internasjonalt plan
  • kan gjennomføre de sentrale markedsaktivitetene i en markedsplan for musikkprodukter
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og oppgaveløsninger.

Arbeidskrav

Én individuell skriftlig innleveringsoppgave.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100
Emnenavn på engelsk: 
Music and the Market
Emnenavn på nynorsk: 
Musikk og marknaden
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor in Music Business - Production
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)