3MSM130 Kvantitativ metode
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlag for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, vurdering av andres arbeider
- Forskningsdesign
- Innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser. Undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet).
- Grafiske fremstillinger
- Multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
- Logistisk regresjon
- Personvernordninger for kvantitative analyser
- Eksplorerende (utforskende) og konfirmerende (bekreftende) faktoranalyse
- Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser (k1)
- har inngående kunnskap om multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger (k2)
- har inngående kunnskap om om logistisk regresjon (k3)
- har inngående kunnskap om eksplorerende (utforskende) og konfirmerende (bekreftende) faktoranalyse (k4)
- har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvernordninger for kvantitative analyser (k5)
Studenten
- har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider (f1)
- behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne anvende dem i analysearbeid (f2)
- kan strukturere og formulere komplekse metodiske resonnementer (f3)
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge forskningsmetode basert på en problemstilling (g1)
- har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder (g2)
- kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg (g3)
- har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern (g4)
Forelesninger. Oppgaveløsning, individuelt og i grupper. Øvelser i bruk av statistikkprogram og bruk av instruksjonsvideoer.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). Oppgavene er basert på et gjennomgående case (datasett deles ut) og skal løses i grupper på inntil tre studenter. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper. Minimum tre av fire oppgaver må være vurdert til godkjent.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
- 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60% av karakteren) og
- semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer (teller 40% av karakteren). Semesteroppgaven krever bruk av statistikkprogram.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 60 % | Kalkulator i tråd med retningslinjer for kalkulatorbruk på de økonomisk / administrative studiene ved Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap. Oppdaterte retningslinjer foreligger og formidles til studentene ved oppstart av hvert studieår. |
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) | Semester |
| 40 % |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
LMSM130 Quantitative Methods | 7,5 | ||
KMSM130 Kvantitativ metode | 7,5 | ||
INN3041 Kvantitativ metode| | 7,5 |