3MMF250 Digitalisering, endring og ledelse
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3MMF120 Strategi og ledelse eller tilsvarende må være bestått.
- Teoretiske perspektiver på læring og endring i organisasjoner
- Ulike tilnærminger til teknologi
- Perspektiver på forholdet mellom virksomheten, IKT og samfunn
- Forhold som fremmer og hemmer digitaliseringsprosesser
- Ulike tilnærminger til nettverk og omgivelser
- Formål og drivkrefter ved digitalisering
- Spredning og implementering av teknologi
- Virksomheters elastisitet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om organisasjoner som kunnskapsskapende systemer og utvikling av digital kompetanse i organisasjoner (k1)
- Har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller for ledelse av endringsprosesser og kan tillempe disse for å belyse praksisnære problemstillinger i forbindelse med digitaliseringsprosesser, endring av forretningsmodeller og analysedrevet ledelse (k2)
- Har inngående kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for et samspill mellom organisasjon, prosesser og IT-systemer som bidrar til innovasjon og realisering av verdier for virksomheten (k3)
- Har inngående kunnskap om hvordan digitale prosesser gjensidig påvirker virksomhetens nettverk og omgivelser (k4)
Studenten
- Kan analysere, drøfte og vurdere betydningen av digitaliseringen for organisering, arbeidsprosesser, strukturer og relasjoner i virksomheten og i dens nettverk (f1)
- Kan drøfte forhold som påvirker virksomheters evne til å møte de utfordringer som oppstår når den blir utsatt for endringer (f2)
Studenten
- Kan drøfte etiske og samfunnsmessige problemstillinger ved organisasjonsendringer som følger av digitalisering og analysedrevet ledelse (g1)
- Kan drøfte utfordringer som kan oppstå for virksomhetens medarbeidere og interessenter ved implementering av organisasjonsendring, samt kommunisere med medarbeidere og virksomhetens interessenter på en måte som fremmer endringsprosesser (g2)
Forelesninger. Diskusjoner og presentasjoner basert på pensum og case. Oppgaveløsning, individuelt og i gruppe. Kommunikasjonsøvelser.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling. To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Deltakelse i minst én muntlig kommunikasjons-/refleksjonsøvelse.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
4 timers skriftlig, individuell eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet