3MMF240 Tjenesteinnovasjon

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MMF220 Verdiskaping og tjenestelogikker må være bestått.

Emnets innhold
  • tjenesteinnovasjon i virksomheter og bransjer
  • utvikle nye tjenester (new service development) og tjenesteinnovasjon gjennom hele verdisamskapingsprosessen
  • kunden som verdisamskaper, og gjennom dette belyse teorier om tjenesteinnovasjon
  • markedsføringsundersøkelser og adopsjonsprosesser
  • utvikling av tjenestevedlikehold (service maintenance)
  • utvikling for å forbedre serviceytelse (service performance)
  • innovasjon fra et tjenestelogikkperspektiv
  • ulike måter å beskrive og klassifisere innovasjon på
  • praksis og teori for innovasjonsprosesser
  • kundeinvolvering i innovasjon

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale begreper innen tjenesteinnovasjon (k1)
  • har inngående kunnskap om hvordan innovasjon drives frem og måles (k2)
  • har inngående kunnskap om ulike praksiser innen innovasjonsområdet, samt forstår hvordan dette står i forhold til innovasjonsresultatet (k3)
  • har inngående kunnskap om metoder innenfor tjenesteinnovasjon og på hvilke sett disse speiler innovasjonspraksisen i virksomheter (k4)
  • har avansert kunnskap om hvordan innovasjon og tjenesteutvikling kan brukes til å forbedre eksisterende tjenester, skape nye tjenester, med utgangspunkt i den historiske utviklingen av produkt- og tjenesteinnovasjon (k5)
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og diskutere ulike perspektiver og modeller av innovasjon og kunde-/brukerrolle i samskapingsprosessen, samt i utviklingsprosessen (f1)
  • kan analysere hvordan ulike eksterne og interne situasjoner og ressurstilgang påvirker innovasjonsprosessen (f2)
  • kan drøfte og begrunne ulike strategier og metoder for å øke kundens opplevelse av verdiskapingsprosesser i virksomheten og kjenner ulike markedsføringsmetoders relevans og effektivitet (f3)
  • kan bidra til økt bruk av vitenskapelig kunnskap i en tradisjonell praksis innenfor området innovasjon (f4)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere etiske problemstillinger i forbindelse med tjenesteinnovasjonsprosesser, spesielt der hvor kunden er en aktiv deltaker (g1)
  • kan anvende kunnskap om innovasjonsprosesser på nye områder slik at det øker virksomhetens verdiskaping (g2)
  • kan kommunisere markedsrelevansen i innovasjonsprosesser internt i virksomheten og mot potensielle kunder (g3)
  • kan bidra til å forstå og fremme nytenkning i virksomheter (g4)
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Arbeidskrav
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurdering

48 timers skriftlig, individuell hjemmeeksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
100%
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag