3MMF120 Strategi og ledelse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Teoretiske utviklingsperspektiver på strategi som fagdisiplin
  • Strategiprosesser – ulike perspektiver
  • Digital påvirkning på strategiprosesser
  • Virksomhetens markeds- og konkurranseposisjon
  • Leder og lederrollen
  • Digital ledelse og omstilling
  • Omdømme
  • Konkurrent- og omgivelsesanalyse
  • Nettverksteori og nettverksstrategi – samarbeide eller konkurrere?
  • Utvikling av struktur, virksomhetskultur og kompetanse som understøtter virksomhetens mål
  • Effektivitetsmål, insentivsystemer, måleparametere, belønninger på individ- og gruppenivå
  • Samfunnsansvar, samt normativ og empirisk etikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om strategibegrepet og sentrale elementer innenfor strategisk ledelse (k1)
  • har inngående kunnskap om de grunnleggende premissene om drivkreftene i organisasjonen for å skape tilslutning til virksomhetens grunnleggende ambisjoner og visjoner (k2)
  • har avansert kunnskap om hvordan den enkelte virksomhet og deres nettverk kan identifisere, utvikle og utnytte ressurser som strategiske fordeler (k3)
  • har inngående kunnskap om styret, toppledelsens og andre interessenters rolle i strategiutviklingen (k4)
  • har kunnskap om utviklingsperspektiver på strategi som fagdisiplin (k5)
Ferdigheter

Studenten

  • kan forholde seg kritisk til interne og eksterne faktorer som påvirker det strategiske utfallet i arbeidet med å utvikle en helhetlig og innbyrdes sammenhengende strategi for virksomheten (f1)
  • kan anvende virkemidler som forsvarer en best mulig markeds- og konkurranseposisjon for virksomheten og hvordan ledelsessystemer bør utformes for å implementere de ulike delstrategiene (f2) 
  • forstår betydningen av metodiske og analytiske tilnærminger til strategiske spørsmål innenfor en virksomhetskultur (f3)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle problemstillinger knyttet etikk, holdninger og samfunnsansvar og gjennom dette legge grunnlaget for et reflektert miljø hvor disse holdningene diskuteres og prøves mot praktiske utfordringer i virksomheten (g1)
  • kan prinsippene for å formidle virksomhetens strategi internt overfor medarbeidere og eksternt i forhold til de aktørene i omgivelsene som i vid forstand skaper rammebetingelser for virksomhetens virksomhet (g2)
  • forstår nødvendigheten av og konsekvensene ved å utvikle en trygg organisasjonskultur som kan tillate og tåle uenighet og konstruktiv strid om strategiske valg, som grunnlag for nytenkning og innovasjonsprosesser (g3)
  • kan referere til og begrunne den komplekse sammensetningen av kunnskaper, ferdigheter, holdninger og handlekraft som kreves av ledere på alle nivåer ved omfattende strategiske endringsprosesser organisasjonen (g4)
  • har forutsetninger for å omsette tanker om de viktigste utfordringene i virksomheten til handling, og gjennomføre strategi- og endringsprosesser i virksomheten (g5)
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsning, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Obligatorisk frammøte på 50 % av emnets underviste timer.
Eksamen

48 timers individuell, skriftlig hjemmeeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
100%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
LMMF120 Strategy and Leadership
7,5
KMMF120 Strategi og ledelse
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring