3MMF100 Markedsføringsteori

    • Emnekode
      3MMF100
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Markedsfilosofi og dominerende markedsperspektiver
  • Markedet, markedsomgivelser og virksomhetens rammebetingelser
  • Kundeatferd
  • Markedsstrategi og markedsføringens organisering
  • Markedsorientering og resultater
  • Relasjoner og nettverk 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studentene oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om markedsføringsteoriens bakgrunn og forutsetninger (k1)
  • har inngående kunnskap om hvordan markedsføringsfagets forståelse, teorier og dominerende tenkning har endret seg over tid og hvor faget står i dag (k2)
  • har inngående kunnskap om hvordan markedsorientering, nettverk og relasjoner påvirker virksomhetens markedsfunksjon og kundeatferd (k3)
  • kan bidra til en økt systematisk og vitenskapelig tenkning rundt virksomhetens markedsføringsfunksjon (k4)
  • har inngående kunnskap om hvordan markedet og de samfunnsmessige utfordringer og rammebetingelser virksomheten møter har betydning for utviklingen av markedsføringsfaget (k5)
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningslitteraturens beskrivelse av markedsføringsfunksjonen, fagets teoretiske ståsted og utfordringer (f1)
  • kan analysere eksisterende markedsføringsteorier og fortolkninger og anvende disse i et selvstendig arbeid med praktisk og teoretisk problemløsning (f2)
  • kan identifisere og gjennomføre aktiviteter som vil øke virksomhetens verdiskaping (f3)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over markedsførings betydning for næringsliv og samfunn (g1)
  • kan formidle kunnskap om markedsteoretiske forhold i skriftlig form (g2)
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsning, case og diskusjoner. Se for øvrig obligatoriske arbeidskrav.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Frammøte på 50 % av emnets underviste timer.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
60 %
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
Semester
  • Alle
40 %
Eksamen
  • 4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen (teller 60% av karakteren i emnet) og
  • semesteroppgave med gitt problemstilling i gruppe på inntil tre personer (teller 40% av karakteren i emnet). Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.

 

Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal være bestått.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
KMMF100 Markedsføringsteori
7,5
Emnenavn på engelsk: 
Marketing Theory
Emnenavn på nynorsk: 
Marknadsføringsteori
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Master i økonomi og ledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)