3MAR300 Merkevareledelse
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Emnet 3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende. Anbefalte forkunnskaper: 3MAR120 Markedskommunikasjon eller tilsvarende.
- Innføring i merkevareledelse
- Effekter av merkevarer
- Merkeidentitet – emosjoner og personlighet
- Posisjonering
- Merkeverdi – etablering og vedlikehold
- Kundebasert merkeverdi
- Merkeelementer og merkeverdi
- Markedsføring og merkeverdi
- Merkeledelse og relasjonsmarkedsføring
- Evaluering av et merke
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om utvikling, ledelse og evaluering av en merkevare.
- har kunnskap om merkebygging og merkeledelse
- kjenner til hva som påvirker et merkes verdi over tid
- kjenner til elementer som påvirker merkeidentitet og -posisjonering
- har kunnskap om sammenhengen mellom merkeledelse og markedsføring
Studenten
- kan definere, analysere og reflektere over problemstillinger knyttet til utvikling, ledelse og evaluering av en merkevare
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen merkevareledelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for merkevareledelse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til merkevareledelse
- kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til merkevareledelse både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen merkevareledelse og merkevarebygging
Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning og selvstudium.
Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og andre forhold knyttet til semesteroppgaven og bruke den for å belyse og presentere løsninger på praktise og teoretiske problemer innenfor merkevareledelse. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver samt diskusjoner omkring semesteroppgaven, som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.
- Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle alle underviste timer (iht. undervisningsplan).
- 5-6 skriftlige innleveringer, hvorav delinnleveringene til semesteroppgave inngår som 2-3 av disse. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding og skriftlig tilbakemelding.
Semesteroppgave i gruppe på opp til fire studenter.
Ved gruppeeksamen står alle deltakterne i gruppa til ansvar for at innhold i oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 4) | 1 Semester |
| 100 |