3MAR300 Merkevareledelse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Emnet 3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende. Anbefalte forkunnskaper: 3MAR120 Markedskommunikasjon eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Innføring i merkevareledelse
  • Effekter av merkevarer
  • Merkeidentitet – emosjoner og personlighet
  • Posisjonering
  • Merkeverdi – etablering og vedlikehold
  • Kundebasert merkeverdi
  • Merkeelementer og merkeverdi
  • Markedsføring og merkeverdi
  • Merkeledelse og relasjonsmarkedsføring
  • Evaluering av et merke

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utvikling, ledelse og evaluering av en merkevare.
  • har kunnskap om merkebygging og merkeledelse
  • kjenner til hva som påvirker et merkes verdi over tid
  • kjenner til elementer som påvirker merkeidentitet og -posisjonering
  • har kunnskap om sammenhengen mellom merkeledelse og markedsføring
Ferdigheter

Studenten

  • kan definere, analysere og reflektere over problemstillinger knyttet til utvikling, ledelse og evaluering av en merkevare
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen merkevareledelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for merkevareledelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til merkevareledelse
  • kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til merkevareledelse både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen merkevareledelse og merkevarebygging
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning og selvstudium.

Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og andre forhold knyttet til semesteroppgaven og bruke den for å belyse og presentere løsninger på praktise og teoretiske problemer innenfor merkevareledelse. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver samt diskusjoner omkring semesteroppgaven, som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen.  Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle alle underviste timer (iht. undervisningsplan).
  • 5-6 skriftlige innleveringer, hvorav delinnleveringene til semesteroppgave inngår som 2-3 av disse. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding og skriftlig tilbakemelding. 
Vurdering

Semesteroppgave i gruppe på opp til fire studenter.

Ved gruppeeksamen står alle deltakterne i gruppa til ansvar for at innhold i oppgaven.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 4)
1 Semester
  • Alle
100
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag