3MAR100 Markedsføring
- Emnekode3MAR100
 - Studiepoeng7,5
 - Undervisningssemestre2023 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedRena
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
 - Markeds- og kundeorientering
 - Kjøpsatferd på bedrifts- og forbrukermarked
 - Strategi og markedsplanleggingsprosessen
 - Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
 - Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
 - Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
 - Markedsetikk og samfunnsansvar
 - Digital markedsføring
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan beskrive markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping
 - kan gjøre rede for markedsføringsfagets utvikling, perspektiver og sentrale begreper
 - kan forklare begrepene markeds-/kundeorientering og hvilken betydning disse har for virksomheter
 - kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og prosesser, med fokus på: 
- hvordan de markedsmessige omgivelsene påvirker virksomheten
 - hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
 - målsetting, overordnet strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler
 
 - kan diskutere hvordan verdi for kunden skapes og hvordan dette påvirker kundens/brukerens lojalitet og tillit
 
Studenten
- kan anvende teori og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringsutfordringer
 - kan planlegge, utarbeide og vurdere en analyse av virksomhetens makromiljø, konkurransesituasjon og kunder
 - kan argumentere for valg av strategiske beslutninger og markedsaktiviteter basert på markedsanalysen
 - kan vurdere etiske problemstillinger og samfunnsansvar i markedsanalyser
 
Studenten
- har kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter virksomhetens tilbud og dermed virksomhetens inntekter
 
Det er 1-3 arbeidskrav i emnet. Arbeidskravene vil kunne bestå av multiple choice og/eller skriftlig innlevering. Antall arbeidskrav og formen på disse opplyses i høgskolens læringsplattform ved emnet start.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 4 Time(r)  | 
  | 100  | 
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar | 
|---|---|---|---|
SMAR100 Markedsføring  | 7,5  | ||
ØKA1013 Markedsføring  | 7,5  | ||
KPL1011 Markedsføring  | 7,5  | ||
RLT1007 Markedsføring  | 7,5  | ||
HMAR100 Markedsføring  | 75  | ||
KMAR100 Markedsføring  | 7,5  | 
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet