3MØS280 Finanskriser i teori og historie
- Emnekode3MØS280
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle
Et velfungerende finanssystem gir mulighet for en effektiv allokering av ressurser, gir velferdsgevinster og økonomisk vekst. Mulighetsrommet blir større. Samtidig kan et finansielt system som ikke fungerer, ofte assosiert med finanskriser, skape et økonomisk uføre som kan lede til nedgangstider, arbeidsledighet og negative konsekvenser på tvers av landegrenser.
De to sidene ved finans, mulighet og risiko, gir utgangspunktet for dette kurset. Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om det finansielle systemet, dets komponenter og samspillet mellom dem, samt det større makroøkonomiske miljøet som finanssektoren virker innenfor. Enda viktigere er at kurset vil gi studentene analytisk innsikt i ulike former for finansielle kriser og deres anatomi basert på historiske casestudier og et bredt sett av teoretiske forklaringer hentet fra ulike fagdisipliner. Dermed vil studentene kunne trekke veksler på innsikt i fortiden for bedre å forstå nåtiden.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi og finans.
- har kunnskap om rollen til ulike finansinstitusjoner, inkludert banker, sentralbanker og regulerende myndigheter, det politiske miljøet de opererer innenfor og politikken som påvirker dem.
- har kunnskap om ulike typer finanskriser og hvordan de potensielt påvirker hverandre.
- har inngående kjennskap til et bredt sett av teorier som tar sikte på å forklare hvordan finansielle kriser oppstår og kan finne sin mulige løsning.
- har inngående kunnskap om et utvalg historiske tilfeller av finanskriser og grunnleggende kunnskap om mange flere.
Studenten
- kan skissere sentrale økonomiske og monetære konsepter samt gi en oversikt over det finansielle systemet, dets aktører og deres roller.
- kan oppsummere og diskutere på en systematisk måte ulike teoretiske perspektiver på finanskriser og hvordan de utfyller eller ikke utfyller hverandre.
- kan forstå og diskutere effekten av finansielle innovasjoner i krise og krisehåndtering.
- kan anvende denne innsikten til å skissere, analysere og sammenligne utvalgte historiske finanskriser muntlig så vel som i form av korte akademiske tekster
Studenten
- kan reflektere selvstendig over faktorer som kan føre til finansielle kriser, dynamikken i bobledannelsen i aksje- og eiendomsmarkedene og velferdsgevinster og tap knyttet til måten finansielle kriser løses.
- kan reflektere over hvordan historisk kunnskap kan forbedre forståelse av samtidens utfordringer, samtidig som man er i stand til å gjenkjenne fallgruvene ved å stole på innsikt fra fortiden.
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Ett muntlig framlegg i gruppe på inntil tre personer.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |