3MØS270 Norsk regnskapsregulering (GRS)
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3MØS120 Økonomisk styring og kontroll eller tilsvarende.
- Regnskapspliktens innhold
- Regnskapets formål og kvalitetskrav
- Utvikling av norsk regnskapsregulering, herunder påvirkningen fra internasjonal utvikling
- Regnskapslovens grunnleggende regnskapsprinsipper, vurderingsregler og presentasjonskrav, herunder krav til noter og årsberetning
- Samfunnsansvar og foretaksstyring
- Sentrale norske regnskapsstandarder
- Norsk regnskapsregulering i et sirkulærøkonomisk perspektiv
- Standarder for bærekraftrapportering, herunder norsk og internasjonal utvikling
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om innhold og omfang av regnskapsplikten og regnskapets formål og kvalitetskrav (k1)
- har avansert kunnskap om regnskapslovens grunnleggende regnskapsprinsipper, vurderingsregler, notekrav og krav til årsberetning og ikke-finansiell informasjon (k2)
- har avansert kunnskap om sentrale norske regnskapsstandarder (k3)
- kan analysere norsk regnskapsregulering i et sirkulærøkonomisk perspektiv (k4)
- har inngående kunnskap om utviklingen innenfor bærekraftrapportering, herunder arbeid med rapporteringsstandarder innenfor slik rapportering (k5)
- kan anvende sentrale teorier og metoder innenfor regnskapsforskning på nye områder innen norsk regnskapsregulering (k6)
Studenten
- kan anvende regnskapsprinsipper og regnskapsregler i den norske regnskapsloven (GRS) til innregning, måling og presentasjon av hovedposter i resultatregnskap og balanse, og utøve fornuftig skjønn ved anvendelsen (f1)
- kan identifisere sentrale regnskapsmessige problemstillinger og analysere og løse disse med utgangspunkt i norsk regnskapsregulering (GRS) (f2)
- kan analysere og kritisk vurdere regnskapsrapportering utarbeidet etter norsk regnskapsregulering (GRS) og strukturere og formulere faglige argumenter i diskusjoner om slik rapportering, herunder i et sirkulærøkonomisk perspektiv (f3)
- kan forholde seg kritisk til ulike rapporteringsstandarder innenfor bærekraftrapportering og anvende disse i faglige diskusjoner om slik rapportering (f4)
Studenten
- kan reflektere over regnskapsfaget i et samfunnsperspektiv og bidra til innovasjon og nytenkning innenfor fagområdet (g1)
- kan reflektere over etiske problemstillinger innenfor norsk regnskapsregulering (g2)
- kan formidle sentralt regnskapsfaglig fagstoff gjennom relevante uttrykksformer (g3)
- kan utveksle regnskapsfaglige synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og med andre regnskapsinteressenter (g4)
- kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovenfornevnte kunnskaps- og ferdighetsområder (g5)
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, diskusjoner og arbeid i grupper.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Kalkulator i tråd med retningslinjer for kalkulatorbruk på de økonomisk / administrative studiene ved Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap. Oppdaterte retningslinjer foreligger og formidles til studentene ved oppstart av hvert studieår.