3MØS260 Økonomistyring, prosjektledelse og bærekraftig innovasjon

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Prosjektet som organisatorisk fenomen og utfordring i økonomistyringen
  • Ledelse og økonomistyring i prosjekt i et historisk perspektiv
  • Økonomistyring i innovasjons- og kunnskapsintensive virksomheter og prosjekt
  • Usikkerhet, risiko, økonomistyring og kontroll
  • Økonomistyring, suksess og evaluering
  • Økonomistyringens kontekst i prosjekt: virksomheten og interessentene
  • Alternative perspektiver på økonomistyring og prosjektledelse; den skandinaviske skolen
  • Et performativt perspektiv på bærekraftig innovasjon; fra lineære til sirkulære prosjektmodeller.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale begreper innen økonomistyring i prosjekt, herunder ledelsesteknologiers rolle, så som kapital-/anleggsbudsjett, risikostyring, incentivkontrakter (k1)
  • har kunnskap om hvordan ledelse og økonomistyring i prosjekter har utviklet seg i et historisk perspektiv (k2)
  • har avansert kunnskap om økonomistyringens strategiske og operative roller i virksomhetens prosjektprosesser, spesielt i forhold til utvikling av bærekraftige produkter-, tjenester- og prosess innovasjoner (k3)
  • har inngående kunnskap om økonomistyringens rolle i situasjoner der det råder stor kontekstuell og operasjonell usikkerhet i prosjektet (k4)
  • har avansert kunnskap om hvordan prosjektorganisasjonens økonomistyring samspiller med virksomheten og andre interessenter i omgivelsene, med særlig fokus på bærekraftig innovasjon (k5)
  • har inngående kunnskap om hvordan økonomistyringen kan mobilisere humane/ikke-humane relasjoner og ressurser i kapital- og kunnskapsintensive prosjekt- og innovasjonsprosesser (k6)
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og kritisk diskutere ulike perspektiver på økonomistyring og prosjektledelse (f1)
  • kan analysere ulike prosjektkontekster og identifisere praktiske utfordringer for økonomistyringen generelt, så vel som spesifikt, i forhold til innovative og bærekraftige utviklingsprosjekt (f2)
  • kan drøfte og begrunne ulike strategier for økonomistyring og prosjektledelse med henblikk på praktiske resultater og suksess kriterier så som bærekraftig innovasjon, relevans, effektivitet, og ny kunnskap (f3)
  • kan drøfte og begrunne konsekvensene av tradisjonelle og performative perspektiver på økonomistyring i innovative og bærekraftige prosjektprosesser (f4)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere økonomistyringens rolle i innovasjonsprosessen og forholde seg til etiske og miljømessige hensyn og utfordringer i relasjon til prosjektets interessenter (g1)
  • kan anvende kunnskap om økonomistyring og prosjektledelse på nye områder som kan utvikle handlingsrommet og evnen til å balansere mellom ulike interesser og hensyn på kort og lang sikt (g2)
  • kan bidra til å forstå og fremme en hensiktsmessig økonomistyring og organisering av virksomhetens prosjekt- og innovasjonsprosesser, spesielt med hensyn til bærekraftig utvikling (g3)
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner. 

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Eksamen

Semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer.

Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgavene.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
Semester
  • Alle
100%
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag